tanatofobii

112

Am fost dintotdeauna fascinată de frumusețea zgomotoasă a Angelinei. De excentricitățile ei: tinerețea ei tumultuoasă, fiola cu sînge de la gît cînd s-a măritat cu Billy Bob Thornton, copiii înfiați de pe toate continentele, relația cu Jon Voight. Cînd s-a combinat cu Brad Pitt, am răsuflat și eu ușurată că s-a făcut dreptate în lume. În ultima vreme, însă, Angelina mă sperie. Îmi stîrnește sentimente contradictorii de milă, groază, revoltă. Angelina suferă de tanatofobie: o frică patologică de moarte, care, în cazul ei, se traduce prin extirparea unor organe perfect sănătoase, în numele unor procente de risc de cancer. Mai întîi și-a dat jos sînii, acum și-a scos ovarele, intrînd în menopauză forțată la 39 de ani, adică aproape vîrsta mea. M-am întrebat ce trebuie să fie în sufletul unei femei să renunțe de bunăvoie la tot ceea ce înseamnă feminitatea ei, cît de tulburată și îngrozită de ideea că ar putea muri de cancer precum mama și mătușile ei. Bine, dar e treaba ei dacă se automutilează, veți spune, însă lucrurile nu stau tocmai așa. Angelina e icon. Angelina e urmărită de milioane de femei din toată lumea. Cînd și-a extirpat sînii perfect sănătoși, insist cu asta, complet sănătoși, da?, pentru că i s-au detectat în sînge markerii cancerului mamar – în traducere, avea un risc crescut de a face, cîndva, această formă de cancer – mii de femei și-au făcut analiza și au decis să se mutileze, imitînd-o pe Jolie. Probabil că acum va urma o epidemie de utere și ovare sănătoase expulzate. Ceea ce e teribil de greșit. Jolie ar avea nevoie de un alt tip de ajutor, de unde stau eu și mă uit. Și eu sunt mamă. Și eu vreau să îmi văd copiii mari. Nici eu nu aș vrea să fac cancer. Dar nu m-aș apuca să mă eviscerez de pe acum, ca să încep să elimin din riscuri. E împotriva naturii. Chiar, ce urmează pe lista Angelinei? Își scoate și colonul, să fie sigură că nu face cancer de colon și trăiește cu anus contra naturii de la 39 de ani? Dar dacă, de la atîtea spaime și operații,  începe să îi cedeze inima? O aruncă afară și pe aia? În mod absolut paradoxal, cele două forme de cancer care au determinat-o să se mutileze sunt forme care se vindecă complet dacă boala e depistată la timp. O femeie care știe că are risc crescut de a dezvolta una dintre aceste forme trebuie doar să se caute mai des, iar la primul semn de boală să înceapă tratamentul. Care nu presupune, în stadiile incipiente, extirparea organelor.

Spaima asta exacerbată de moarte pare să devină o boală a vremurilor noastre confuzante, cînd firescul a fost înghițit și scuipat nemestecat de nefiresc. Peste tot unde mă uit, văd o epidemie de ortorexie. Asta e obsesia patologică pentru mîncatul sănătos, sigur aveți pe cineva apropiat care a trecut pe semințe și grîu încolțit. Subliniez patologică. Și eu mănînc cît pot de sănătos. Susțin din toată inima o viață sănătoasă, cu sport și hrană naturală. În urmă cu cîțiva ani am renunțat la carne, am scris aici de ce. Eu vorbesc însă despre extrema aceea, periculoasă în opinia mea, în care mîncarea devine obsesie, inamicul suprem, cale sigură către moarte, de parcă toți cei care promovează stilul ăsta extrem de viață știu ceva ce noi nu știm. Eu nu am auzit de nimeni care să nu fi murit, aștept dovezi în sensul ăsta. Pînă și Iisus ca să învie a fost nevoit mai întîi să moară. Orice extremă, chiar și asta, alimentară, este expresia unui dezechilibru grav, care naște boli noi în dicționarul medical și cuvinte care să le desemneze în dicționarul explicativ. Ortorexie este unul dintre ele.

Problema vremurilor noastre este că, în epoca comunicării în timp real, orice tîmpit face prozeliți. Oricît de absurde și ilogice ar fi cele pe care le susține, tot se vor găsi cîteva oi care să îi dea follow și să aplice pe propria piele și pe pielea copiilor lor rețetele lui. Pun pariu că dacă mîine mă apuc să predic despre beneficiile mîncatului de caca dis de dimineață, cu toată scîrba se vor găsi cîțiva care să mă urmeze și să creadă orbește în ceea ce spun, mai ales dacă le promit sănătate și viață veșnică și aduc în sprijinul teoriei mele trei argumente pseudoștiințifice, cum că mîncatul de caca e un fel de autovaccin. Chiar, dacă dau o căutare, probabil că deja a fost unul mai deștept și are prozeliții lui pe tema asta și o cîrcă de argumente despre cît de benefic e mîncatul de caca. La propriu, că la figurat toți suntem plini ochi.

Sigur, obsesia morții și, la capătul opus, a nemuririi, sunt la fel de vechi precum omenirea. În folclorul, în basmele tuturor popoarelor există promisiunea tinereții fără bătrînețe și a vieții fără de moarte. Însăși religia asta face: vinde iluzia vieții veșnice, de apoi. Budiștii promit vieți nenumărate. Și așa mai departe, pînă în zilele noastre cînd poveștile cu vampiri au fost romanticizate pînă la îngrețoșare – cei nemorți nu mai sunt niște creaturi ale întunericului, ci niște vampirași drăgălași, care s-au lăsat și de supt sînge și s-au pus pe făcut amor cu muritoare.

Acum, că tot veni vorba de vampiri, îmi adusei aminte de o altă tanatofobă, de o Angelina medievală: Elizabeth Bathory. Care se pare că s-a temut atît de tare de îmbătrînire și moarte încît a pus să fie ucise sute de fecioare, cu al căror sînge s-a hrănit și îmbăiat, convinsă că așa va atinge nemurirea. Elisabeta era doar bolnavă la cap și a murit închisă în turnul castelului său, nebună, iar numărul victimelor sale pare să fi trecut de 500. Poate că exagerez, dar nu văd mare diferență între cele două, poate doar cea dată de factura vremurilor. Dacă Angelina ar fi trăit juma de mileniu mai devreme, nu s-ar fi automutilat ci ar fi ucis și ea fecioare ca să nu îmbătrînească și să moară.

Din păcate, am mai spus-o, moartea a dispărut din firescul vieților noastre. Pînă nu demult, oamenii știau că a muri e o treabă care face parte din ciclul natural al lucrurilor. Aveau 12 copii, supraviețuiau jumătate, plîngeau, mergeau mai departe. Noi am eludat moartea din viețile noastre. Refuzăm să ne gîndim la ea, ne prefacem că nu există. Nu e de mirare că apar anomalii precum cazul Angelina, care se eviscerează în speranța că nu va face cancer și muri. Vestea proastă e că lucrurile nu funcționează așa. Sunt studii care arată că frica, anxietatea și toată gama de senzații rele care însoțesc tulburările astea fac mult mai mult rău decît niște cîrnați la cină. Ba chiar bat la curul gol markerii ăia. Degeaba mănînci orz verde și îți scoți ovarele dacă pe tine te roade pe interior frica de moarte precum o carie.

Și-apoi, mă întreb, la ce bun să trăiești prelungit, dacă viața ta se rezumă la a-ți fi frică de ceea ce bagi în gură, la o paranoia continuă că s-ar putea să faci cancer, la groaza perpetuă că crăpi, la operații în serie pînă scoți din tine tot ce e sănătos dar s-ar putea îmbolnăvi? Cînd poți trăi relaxat, cu bucurie și să le iei pe toate așa cum vin, fără ca asta să însemne să te neglijezi, să mănînci de pe jos și să nu îți faci controale periodice. Zic și eu.

Abonează-te
Notificare pentru
guest

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

112 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Mihaela
Mihaela
1 aprilie 2015 10:51

Consider ca Angelina are constiinta mortii chiar prea bine definita….problema se pune de cand vei muri si mai ales, cum. De cancer se moare in dureri mari si agonie, asta ar speria pe oricine. Oricum, lipsita de vanitate aceasta femeie, eu preferam sa imi dau obstescul sfarsit cu sanii intregi…

Adelina Iancu
Adelina Iancu
1 aprilie 2015 18:07
Reply to  Petronela

Totuși ai și nu ai dreptate, ea a făcut-o pentru că era un risc foarte mare, mătușa și mama ei având același lucru, ea a făcut lucrul corect pentru ea, normal că și-a reconstruit sânii sau după tine trebuia să se uite în fiecare zi în oglindă să își amntească cât de hidoasă e fără sâni? Îmi pare rău pentru persoanele care s-au luat după dânsa, fără bază, acele femei au experimentat sentimentul de turmă. Și legat de faptul că e posibil să facă cancer, da, e adevărat dar mai bine te-ai interesa și ai vedea că ea și-a redus… Citește mai mult

Lorin Coryllus
Lorin Coryllus
1 aprilie 2015 11:02

Donc, elle n’est plus Jolie, c’est ca?

LorinCoryllus
LorinCoryllus
1 aprilie 2015 12:44
Reply to  Petronela

Dumnezeule! Suntem cu toţii înşurubaţi.

Monica
Monica
1 aprilie 2015 21:00
Reply to  Petronela

Articolul este de bun simt. Teoretic ai dreptate. Si eu cand am citit stirea am avut sentimentul ala de „ceva e in neregula”, e un gest extrem. Pe de alta parte, nu știi cum o fi sa trăiești in pielea cuiva cu asemenea cazuri in familie si cum e sa stii ca ai gena aia diabolica in tine cand mai ai si copii.
Dar aceasta afirmatie a lui Dan Cirlea si faptul ca ai postat-o sunt înjositoare, sunt low, low, low.

Monica
Monica
1 aprilie 2015 22:46
Reply to  Petronela

Total de acord! De la a ne lua prea tare in serios si pana la a avea certitudini nu e nici macar un pas. E ok sa glumești, sa fi ironic, dar si astea’s de finețe sau grosolane…

nekta
1 aprilie 2015 11:03

De câteva zile trebuie să te citesc tot cu dicționarul deschis și numa’ bine că azi, datorită ție , am văzut ce șmecher s-a făcut dexonline (de 1 apr.)
Și ce ai scris îmi place de mor, așteptam să scrie cineva asta, chiar bine c-ai fost tu.
<3

nekta
1 aprilie 2015 13:02
Reply to  Petronela

n-am mai întâlnit „prozeliți” și-o trebuit să caut urgent! :*

LorinCoryllus
LorinCoryllus
1 aprilie 2015 12:43
Reply to  nekta

Daaaaaa, decât acu văzui şi io :))))

Inge
Inge
1 aprilie 2015 11:07

ca bine zici. Eu am trait experienta cu cancerul la san si nu i-am lasat sa-mi extirpeze sanul afectat ci doar tumora. Referitor la Angelina am zis ca asi vrea sa traiesc sa vad de ce moare ea in final.

remus
remus
1 aprilie 2015 13:13
Reply to  Inge

nu cred ca o sa asteptam prea mult :d

Daniela
Daniela
1 aprilie 2015 11:13

Si again, cum iti spuneam, ai dreptate. Cand am auzit ca si-a extirpat sanii, m-am gandit, asta e, se gandeste ca are 6 copii, vrea sa fie acolo pentru ei.Dar si ovarele?Deja mi se pare mult prea mult. Nu stiu cum poti functiona ca si femeie fara astea. Cum era daca Brad Pitt avea gena cu care face cancer la penis (habar nu am daca exista asa ceva), sa si-l taie jos, sa ramana in viata?Ea crede ca ramane sanatoasa, dar eu cred ca acum e mai bolnava.Si-a extirpat tot ce era feminin in ea. O tragedie, dupa mine, ma… Citește mai mult

Gabi
Gabi
1 aprilie 2015 21:10
Reply to  Petronela

pai da’ tu de ce crezi ca n-am mai fost io in tzara de 9 ani?

Gabi
Gabi
1 aprilie 2015 11:28

Imi place cum gandesti, La fel am gandit si eu cand am auzit prima oara ce a facut Angelina. Si asa am ajuns la concluzia ca nimic nu mai e normal la ce se intampla in lume asta. Totul e pe dos sincer. Pe de o parte sunt femei care isi pun silicoane sa aiba sani, sa impresioneze, sa se simta bine, dorite, si le doare in cot de o posibila complicatie, si pe de alta parte sunt femeile care se automutileaza pentru a preveni o boala (fie ca au deja boala sau vor sa o previna). Pe de o… Citește mai mult

Bookish
1 aprilie 2015 11:29

Initial, cand am vazut poza de la articol am crezut ca esti tu in tinerete 😀 Si mie mi se pare socant gestul Angelinei. Pe de o parte mi se pare o dovada de curaj ca s-a supus unei asemenea interventii, dar, pe de alta parte, mi se pare o dovada de lasitate sau tanatofobie asa cum zici tu.

Ella
Ella
1 aprilie 2015 11:33

Lucrurile sunt mai complicate puțin. Pentru cancerul de ovare nu există screening eficient care să detecteze cancerul în stadii incipiente. Deci nu știu ce ar fi putut face Jolie ”să se caute mai des, iar la primul semn de boală să înceapă tratamentul”.

Ella
Ella
1 aprilie 2015 11:51
Reply to  Petronela

Eu n-am spus nici că e ok, nici că e greșit. Ea a apreciat procentele de risc pe care i le-au comunicat doctorii (87% șanse să facă cancer mamar, 50% șanse să facă cancer ovarian) și pentru ea riscul a fost prea mare. A spus că știe că are șanse să facă alte cancere, dar a vrut să le evite pe astea (având în vedere că mama ei a murit de unul dintre cancere, mătușa de altul, presupun că știe ce înseamnă fiecare). Eu nu o judec. Știu ce înseamnă să te testezi regulat de o chestie și cum e… Citește mai mult

xtina
xtina
1 aprilie 2015 15:14
Reply to  Petronela

Mie nu mi se pare ca nu judeci. E o mare dezamagire pentru mine scrierea asta a ta, inca mai sper ca e numai o pacaleala de 1 aprilie si c-o sa vii maine si cu ”disclaimarul”. Pana atunci, nu pot decat sa-ti spun in acelasi ton folosit de tine mai sus: ai grija ce postezi pentru ca e plina lumea de tampiti care fac prozeliti. Din pacate, pentru mine, de astazi ai inceput sa faci parte dintre ei 🙁

Mihai
Mihai
1 aprilie 2015 11:52

toate bune si frumoase ,tocmai ma pregateam sa dau like cand :
„Însăși religia asta face: vinde iluzia vieții veșnice, de apoi.”
Eu cred ca religia vorbeste despre suflet ca fiind nemuritor.Ca e o iluzie sau nu , vom muri si vom vedea, dar tu asta crezi , ca viata de dincolo e o iluzie?

Mihai
Mihai
1 aprilie 2015 14:16
Reply to  Petronela

asta e un cliseu , (liber-cugetator= gandesc cu mintea mea) .ca si cum aia „credulii” au zis „hai sa tragem la sorti o religie si gata credem in ea, fara sa gandim”.Liber cugetator in capu meu inseamna liber de orice prejudecati.Eu nu am fata de aproape nimeni si nimic.Tu fata de ortodoxie ai vreo doua sacose.Si asta numai din cauza unor circumstante.Ca altminteri, logica ta e buna, biblioteca faina si inima …ce sa mai zic…Eu unu cred ca (desi probabil ti se pare o prostie ce zic acum)ai facut aproape tot drumul pana la Adevar; nu-ti mai ramane decat sa… Citește mai mult

Andreea
Andreea
1 aprilie 2015 11:56

Nimic mai spupid decat sa consideri ca feminitatea unei femei sta in ovarele ei. Inteleg deci ca odata cu menopauza, incetam sa mai fim femei. Femeile care sun supuse acestei operatii de nevoie – nu mai sunt femei.
Avema mai multe pretentii de la tine, Petronela. De la mine ai un unfollow.

Simona Vlad
Simona Vlad
1 aprilie 2015 13:35
Reply to  Andreea

Bravo, Andreea! Petronela, si cam ce ar fi acum Angelina, ca nu mai are ovare si sani, barbat? Asta crezi tu ca inseamna sa fi femeie? Sa ai un aparat reproducator complet? Femeie esti in primul rand prin felul de a fi si de a te comporta! Femeie esti si numai cu vagin (ca intromisiunea este intre penis si vagin, da, intre penis si vagin, nu intre penis si ovare sau uter…)! Celelalte componente (uter, ovare, trompe) sunt doar pentru procreere (daca este sa o luam strict tehnic…), ceea ce Angelina a facut de 2 ori/3 copii. Iar daca era… Citește mai mult

Simona Vlad
Simona Vlad
2 aprilie 2015 17:43
Reply to  Petronela

venin si adevar…. intr-un fel, parca am fi gemene… din pacate…

SoriN
SoriN
1 aprilie 2015 12:14

Nu cred că poate fi stabilită o axiomă pentru toată lumea, de tipul „e ok să ne scoatem ovarele sănătoase” sau, dimpotrivă, „nu e ok să ni le scoatem”. Riscurile se cântăresc individual, decizia este a fiecăreia. Și când scriu asta, nu mă refer strict la riscurile medicale, ci și la trăsăturile de personalitate. Într-un fel ia această decizie o persoană cu trăsături de personalitate borderline cu anxietate de sănătate, de altă părere poate fi o altă persoană cu TP borderline fără anxietate de sănătate… De exemplu, anxietatea de sănătate poate să aibă și înfățișarea „mă controlez foarte des, încerc… Citește mai mult

Ella
Ella
1 aprilie 2015 12:41
Reply to  Petronela

Dar ea a spus că trebuie ca fiecare să decidă pentru persoana proprie și să fie informat. Și că există și alte abordări, nu trebuie neapărat să-ți extirpi ovarele. Pentru ea asta a fost decizia, dar nu spune nicăieri că cele în aceeași situație trebuie să facă la fel: ”I did not do this solely because I carry the BRCA1 gene mutation, and I want other women to hear this. A positive BRCA test does not mean a leap to surgery. I have spoken to many doctors, surgeons and naturopaths. There are other options. Some women take birth control pills… Citește mai mult

andreea
andreea
1 aprilie 2015 13:29
Reply to  Petronela

Si doar pentru ca e persoana publica si actiunile ei pot avea urmari inseamna ca nu mai poate sa ia decizia pe care o vrea doar ca sa nu se creeze valuri de imitatori? Cred ca e constienta ca se intampla asta, dar totusi a ales sa faca ce a simtit ea ca e mai bine pentru ea si nu a sfatuit pe nimeni sa faca la fel ca ea, ci chiar le-a spus ca exista o multime de alte optiuni, la fel cum a raspuns si Ella.

Simona Vlad
Simona Vlad
1 aprilie 2015 13:38
Reply to  Petronela

si gesturile/vorbele tale pot avea urmari publice, ca deja esti un fel de vedeta autohtona… asa ca…

anca6210
anca6210
1 aprilie 2015 12:19

a facut operatia sfatuita de medici, probabil la un semn incipient de cancer. Nici un medic nu face asa o operatie doar ca asa are chef pacientul..Daca ar exista in romania posibilitatea unei asemenea analize (pentru ca implica si calcularea procentuala a riscului sa faci cancer atunci cand ai in familie asemenea cazuri, nu numai evidentierea markerilor genetici) ar muri mult mai putine persoane din cauza cancerului…cat despre tratamentul dupa ce se declanseaza boala…e ingrozitor si de cele mai multe ori tot la extirpare se ajunge.

Ella
Ella
1 aprilie 2015 12:30
Reply to  Petronela

Dar faptul că tu nu ți-ai scoate vreun organ nu înseamnă că greșeșc cei care apreciază că riscurile sunt prea mari pentru ei. Fiecare decide pentru el, știind cum simte referitor la situația respectivă.

Ella
Ella
1 aprilie 2015 12:42
Reply to  Petronela

Am răspuns mai sus, spațiul de răspuns se îngustează la prea multe reply-uri.

Ella
Ella
1 aprilie 2015 12:55
Reply to  Petronela

Ah, încă un lucru. Poate persoana X hotărăște să-și facă și mastectomie și ovarectomie că așa a decis și Jolie, dar operațiile i le face un medic, care n-ar opera fără ca beneficiul să fie mai mare decât riscul. Eu mi-am întrebat doctorul dacă în cazul meu e indicată o mastectomie cu reconstrucție și a zis că deocamdată datele clinice nu indică o soluție de genul acesta (mi-am întrebat medicul pentru că un alt medic mi-a zis că poate fi o opțiune, e drept al doilea era radiolog, nu ginecolog specializat în chirurgie ca medicul meu). Dacă situația se va… Citește mai mult

Ella
Ella
1 aprilie 2015 14:32
Reply to  Petronela

Mulțumesc!

Simona Vlad
Simona Vlad
1 aprilie 2015 13:39
Reply to  Petronela

dar morfina, in ultimul stadiu, ai accepta-o?

Elena
Elena
3 aprilie 2015 13:17
Reply to  Simona Vlad

Morfina nu se prescrie doar in ultimul stadiu, informati-va, inainte de a vorbi/scrie!

remus
remus
1 aprilie 2015 13:15
Reply to  anca6210

daca mamele lui Ceausescu, Ponta si Base…

Crina
Crina
1 aprilie 2015 12:47

In cazul meu n-o sa urmeze un unfollow, dar o inteleg perfect pe Angelina. Din cate stiu, lucrurile stau in felul urmator: – Angelina are deja diabet, capatat in urma unei sarcini. Pe fondul asta, cu spectrul cancerului in fata, care se poate declansa in timpul menopauzei, nu vorbim de moarte, ci de o agonie chinuitoare pana la moarte! – feminitatea nu se pierde odata cu extirparea uterului si/ sau a ovarelor. E doar o preconceptie ce persista in mintea noastra. La fel cum, in urma cu peste 100 de ani, o femeie care se radea in cap era pusa… Citește mai mult

Marmota
Marmota
1 aprilie 2015 13:22

Viata mea a fost data peste cap de cancerul mamei. De la 21 de ani (cand a trebuit sa renunt la bursa in strainatate sa o sustin pe mama) si pana la 37 de ani (cand a murit ea, la doar cateva zile dupa ce am nascut primul meu copil) eu am trait doar prin prisma suferintelor mamei: dureri fizice, spaima de moarte, obsesii, frustrari, spitale romanesti etc. Toate astea m-au distrus, m-au invins, m-au coplesit. Nu am stiut sa traiesc pentru mine, o iubeam, pur si simplu. Acum ca sunt mama la randul meu si cu o mare probabilitate… Citește mai mult

lorelai
lorelai
1 aprilie 2015 13:41

E foarte usor sa vorbim despre deciziile altora. Atunci cand esti pus sa iei o decizie de genul asta, pentru tine nu pentru altii, cunoscand antecedentele familiale si identidicad gena care iti confera un risc de 50 % (un risc imens..pe intelesul tuturor.. 1% e mare, chiar foarte mare), corelate cu faptul ca tumorile ovariene sunt greu de depistat în fazele incipiente ale bolii si au evolutie foarte agresiva…draga Petronela, gandesti altfel. Angelina s-a consultat sigur cu cei mai buni specialisti in domeniu si a ales…sa traiasca, da fara ovare. Ovarele sunt organe fara de care se poate trai, se… Citește mai mult

emilia
emilia
1 aprilie 2015 13:43

super articolul. mi-a placut ultima fraza cu bucuria. asta cred si eu, ca e bine sa traiesti frumos si sa te bucuri, sa stai cu mintea ancorata in ce traiesti aici si acum si sa razi mult, cat ar fi de greu tot prin ce treci. dar mai cred ceva: ca nu e ok sa judeci. nu zic ca tu faci asta, dar daca nu te poti pune in papucii cuiva sa-l intelegi, lasa-l in durerea lui… ca fix si despre tine s-ar putea spune, la capitolul anxietate-depresie-terapie et co. ca mai lasa-ne, duduie. or tocmai asta e ideea, fiecare… Citește mai mult

Irina
Irina
14 aprilie 2015 23:31
Reply to  Petronela

Draga Petronela,

Daca blogul pe care iti asterni zilnic „capitolul anxietate-depresie-terapie et co.” ar fi privat, atunci ar fi intr-adevar „casa” ta si numai a ta. Alegand sa te expui, oamenii te citesc. Oamenii citesc orice le apare in cale pe net in zilele noastre. Intr-un fel, in cercul cititorilor tai, poti fi formator de opinie si ai si tu o responsabilitate pentru ceea ce scrii. Nu faci obsesii din mancatul de orz si seminte, insa sunt convinsa ca si tu ai obsesiile tale, ca orice om, pe care cumva…le bagi pe gat cititorilor tai.

Catalina
Catalina
1 aprilie 2015 13:53

Petronela, sunt si nu sunt de acord cu tine. Lumea nu mai vrea sa accepte faptul ca de ceva tot trebuie sa mori, asta e tot mai vizibil. Sunt absolut de acord cu tot ceea ce ai scris despre ortorexie si toate obsesiile astea cu traiul sanatos dus la extrem. In privinta Angelinei insa, am ceva dubii. Fac un exercitiu de imaginatie si ma intreb: daca am un pistol cu zece gloante, as juca ruleta ruseasca cu cinci gloante in incarcator? Bun, sa presupunem ca am suficient curaj ca sa joc si suficient noroc ca sa nu mor, as mai… Citește mai mult

Mihaela
Mihaela
1 aprilie 2015 13:59

Din pacate avem si o vedeta autohtona, cu un blog extrem de vocal. Vedeta in cauza sustine ca medicina alopata e criminala…Sustine o alimentatie sanatoasa extrema, cu zero proteina animala…Nu vreau sa dau nume pe blogul tau, vroiam sa spun ca si asta e destul de radical zic eu. Si prozeliti are destui, din pacate. Si la vedeta in cauza tot frica de moarte e. La naiba! Si mie imi e frica! Si nici nu mananc grau sau orz, nu umblu non-stop la doctor (ca si eu sunt), incerc sa fac sport, sa dorm cand si cat trebuie, sa mananc… Citește mai mult

Mihaela
Mihaela
1 aprilie 2015 14:01

Uite ca am mintit…mai mananc din cand in cand orz si grau…;-);-);-).

Mihaela
Mihaela
1 aprilie 2015 14:03

Iar cand mi-am dat seama ca frica mea de moarte devine ingrijoratoare si imi strica viata…m-am dus la psiholog. Si alegerea mea a fost una buna. M-a ajutat sa imi regasesc echilibrul.

Alexandra
Alexandra
1 aprilie 2015 14:31

Din câte am citit despre asta, avea șanse să facă cancer de aproape 90%, plus depistase deja un început, ceea ce a determinat-o să facă asta. Deci nu avea o șansă cum toți avem, i-au murit mamă, bunică, mătușă etc. de cancer, e altceva. Până la urmă sănătatea e mai importantă, dacă ea se simte mai liniștită așa, eu cred că asta-i cel mai important.

Deea
Deea
2 aprilie 2015 07:45
Reply to  Petronela

Pai, public, Angelina a indemnat femeile sa se informeze despre toate optiunile pe care le au si sa se duca regulat la medic si la controale, in special daca au in familie o istorie de cancer de san/ovare.
Imi imaginez ca extirparea sanilor/ovarelor nu e o operatie electiva. Daca exista pe lume femei suficient de idioate incat sa decida sa-si scoata sanii pt ca asa a facut o actrita celebra, ei bine, din fericire exista medici, si aia ma indoiesc ca opereaza la intamplare.

zmeliz
zmeliz
1 aprilie 2015 14:36

Din cate stiu, avea 85% sanse de cancer la san, care e o probabilitate uriasa. si 50% de cancer ovarian, ambele datorita unor combinatii de mutatii. Nu e ceva care se face pentru orice risc de cancer. Eu nu m-as juca cu sansele alea.

Decizia ei, mai ales ca nu mai vrea copii si isi poate reconstrui sanii, mi se pare de inteles.

Raj
Raj
1 aprilie 2015 14:38

Adracu sa hiu daca notz avea gura ca a drei Angelina, dna Petronela. La cum arata gura, nui mai trebue tate, chestii, socoteli…

Eva
Eva
1 aprilie 2015 14:56

Iti spun o poveste adevarata, nu stiu cit de credibila ti se va parea, insa o sa las aici sa fie citita de cine vrea. Aveam o prietena, de fapt era o copila frumoasa, vesela si plina de viata, mult mai tinara decit mine, cu vreo 12 ani numa’. In noiembrie intra in spital cu „dureri” de ovare. In februarie au inmormintat-o. Avea 24 de ani si actiunea s-a petrecut intr-o tara din UE, intr-un spital universitar unde fac pariu ca medicii nu au asteptat spaga in euro ca sa o salveze. Parerea mea e ca te inseli atunci cind… Citește mai mult

Dana
Dana
1 aprilie 2015 16:58
Reply to  Eva

Buna, Si eu am avut o prietena in copilarie care a murit de cancer la 12 ani. Era cea mai vioaie dintre noi, si a murit in cateva luni de la diagnosticare. Stii ce se intamplase cu putin timp inainte? Murise tatal ei.. Nu cred ca ii ajuta cu nimic sa se vindece pe cei ce se mutileaza, pe cei ce negativeaza, ci cred ca mai util ar fi sa gandim ca suntem bine, evident, asa cum se zice in articol, sa mancam si sanatos, sa ne face si analize, dar cu cap nu cu paranoia in noi.. Oricum.. ce… Citește mai mult

Alina
Alina
1 aprilie 2015 15:04

E clar ca Jolie e „fenomenul” noului secol,s-au facut standarde de frumusete dupa ea,a devenit o”icoana” vie,un exemplu,un idol pentru foarte multe femei si „femeia perfecta” pentru foarte multi barbati.Daca maine iese si declara public ca si-a modelat sfarcul in forma de capsuna pentru a fi mai senzuala,pun pariu ca,capsuna devine trendul anului.Aici nu se discuta,judeca, decizia ei asupra propriului corp,ci faptul ca ,constienta fiind de impactul care-l are asupra mass-mediei,a facut publica fapta cu toate motivatiile de rigoare,iar urmarile …nu vreau sa ma gandesc care-ar fi…am citit undeva ca in planul alor de sus e injumatatirea populatiei,prin orice metoda…mah

jh
jh
1 aprilie 2015 17:04

mi se pare destul de trist ca feminitatea inseamna sani si ovare … pentru o femeie. daca erai barbat … intelegeam caci noi suntem idioti si asta intelegem prin femeie … dar, femeie fiind, ma asteptam la mai mult din partea ta. si na … poate ar fi o idee sa nu mai urmariti toate prostiile astea. pustoaica asta e departe de a fi un icon. e doar o actrita semi-decenta care in ultimii 5 ani a dat-o in bara din ce in mai rau in cariera si sincer a cam disparut din peisaj. are noroc ca s-a agatat de… Citește mai mult

alina
alina
1 aprilie 2015 17:07

1. daca ai ales poza cu Jolie in care parca semanati inseamna ca parca te identifici cu ea 2. daca ea are risc ridicat de cancer si tu deloc sau un pic, parca nu intelegi, pentru ca intelegi doar experienta egala, nu cea echivalenta 3. se poate sa fii pus in situatia care urmaza: vrei sa traiesti, mutilat, cu plastic si fier etc sau vrei sa o tai dincolo. raspusul apartine fiecaruia, se pare ca ea vrea sa traiasca si tu vrei sa o tai dincolo dar estetic, intreaga, ca asa e frumos 4. nu ai cum sa intelegi precautia… Citește mai mult

alina
alina
1 aprilie 2015 19:02
Reply to  Petronela

tu nu sti despre ce vorbesti pentru ca nu ai treaba cu subiectul decit asa, sa-ti iasa ratingul. eu stiu pentru ca sunt in el, ma priveste ca bolnava de cancer hormonodependent, trecuta prin multe incercari si habar nu am cite vor mai veni. presupuneri, nu. nu am ce sa presupun in boala, iar cei nebolnavi ar trebui sa nu-si dea cu parerea ci sa profite de sanatate ca de un dar unic. sa-ti dai cu parerea sanatos fiind pe un asemenea subiect e o lipsa de empatie totala, care e o forma de rautate si nu o comparatie. asa… Citește mai mult

alina
alina
1 aprilie 2015 20:14
Reply to  Petronela

corect pentru nu stii. nu din nestiinta din repezeala si nerecitire. mea culpa. cu subiectul in sine nu ne putem concilia. boala are forma activa si forma functionala, unica sansa sa schimbi cumva mersul lucrurilor e in faza functionala, mai tirziu e prea tirziu. poti sa astepti si mai vezi sau sa actionezi inainte. in extremis, nu esti pus la adapost, ai dreptate. dar iti vei spune tie ca ai facut tot ce se putea face. daca chestia asta, mutilarea, oribila, recunosc, ii aduce 10 ani de viata in plus, e ok. daca ii aduce credinta ca ii aduce 10… Citește mai mult

Lucia
Lucia
15 aprilie 2015 13:03
Reply to  Petronela

De ce o mai corectezi, nu vezi ca e dusa? Toate muierile astea sunt duse de sar asa contrariate din cauza unui blog. lasa le, nu te baga in nebunia lor. Ce scrii tu e al tau si daca nu le place sa se care.

Ioana
Ioana
1 aprilie 2015 21:24
Reply to  alina

Angelina e nascuta in 4 Iunie. Daca de zodie vorbeai, e Gemeni.

Sclavul virtual
1 aprilie 2015 17:31

O fi renunţat şi la „beciul cu jucării pentru oameni mari” pe care şi-l amenajase la casa ei ? 🙂

Once you go kinky, you can never go back.

Ella
Ella
1 aprilie 2015 17:40

Cred că e o neînțelegere pe undeva. Jolie n-a zis niciunde că se va opera pentru alte riscuri de cancere, n-a zis că o să-și facă anus contra naturii dacă descoperă că are risc de cancer de colon și nici că își va extirpa ficatul dacă va avea risc de cancer de ficat. A zis chiar ”It is not possible to remove all risk, and the fact is I remain prone to cancer. ” A continuat cu ”I will look for natural ways to strengthen my immune system. I feel feminine, and grounded in the choices I am making for… Citește mai mult

cata
cata
1 aprilie 2015 18:41

Eu astept un articol despre vaccinare vs. antivaccinare.in stilul caracteristic,of course.

Mira
Mira
1 aprilie 2015 19:52

http://en.wikipedia.org/wiki/Rosalind_Franklin
pe vremea aia nu se stia de mutatia asta, si a fost platit un pret. daca tot se poate si suntem informati – de ce nu? alegerea fiecaruia

andreea
andreea
1 aprilie 2015 20:16

Hihihi, faza cu mancatul de pe jos e tare! 🙂 🙂 🙂 cred ca asta ajuta la imbunatatirea sanatatii mentale

Marius
1 aprilie 2015 21:14

As vrea sa te intreb, pe ce se bazeaza afirmatia: „Angelina suferă de tanatofobie”?, deoarece ti-ai construit toata argumentatia pe aceasta premisa care s-ar putea sa fie falsa. Faptul de a extirpa niste organe sanatoase, nu este suficienta pentru a trage aceasta concluzie.

Ioana
Ioana
1 aprilie 2015 21:16

Petronela, Sper ca asta e satira de intai Aprilie. Imi placea sa cred ca asta e pagina vesela! Daca nu, cu tot restul iti spun ca vorbesti in totala necunostinta de cauza. Fara a elabora si a face pe desteapta in ale cancerului, pot spune ca afirmatia ta „in ziua de ani nu se mai moare de cancer” (incipient sau nu) e cam in aceeasi zona cu basmele si extraterestii. Nu stiu din ce unghi privesti tu cancerul asta, dar de unde il vad eu se cam moare. Angelina nu se teme de moarte si chiar ea a spus ca… Citește mai mult

ionela
ionela
1 aprilie 2015 22:45

Doamne Ferește, 78 de comentarii la acest articol, 79 dacă îl punem și pe al meu. Nu e rău, dar de ce toate cele care au comentat aici nu au avut nimic de spus și la alte postări „mai vesele”? Scoatem capul din dulap și avem curaj doar când ne unim să facem rău cuiva. Eu nu o cunosc personal pe Petronela, în schimb am cunoscut-o, dacă pot să spun așa, atât cât mi-a permis ea prin acest blog, dar tocmai de asta nu mi-aș permite niciodată să îi critic impresiile, părerile, credința, gândurile expuse aici, tocmai pentru că îi… Citește mai mult

alina
alina
1 aprilie 2015 23:00
Reply to  ionela

cind nu esti bolnav de acea boala, nu, nu intelegi cum e. si, e foarte bine, nu dorim la nimeni boala. dar nici persiflarea.
subiectul e delicat si ar fi trebuit abordat ca atare.

ionela
ionela
1 aprilie 2015 23:12
Reply to  alina

Sunt oare singura care a înteles că nu despre boala în sine a scris Petronela?
Dar mă repet, nu îmi permit să îmi dau cu părerea despre ce gândește Petronela, dar cred că am înteles exact ce a vrut sa scoată în evidență cu acest articol.

lip
lip
2 aprilie 2015 06:58
Reply to  Petronela

Nu da lumen cu piatra pt ca nu estimated tu pacienta. E ridicol sa predici echilibrul cu in subject extrem. Cit despite decizia de a face publica situatia si decizia de „mutilare”, sint cazuri de femei care s-au hotarit said face testele in urma povestii si cred cu tarie ca au salvat vieti. Una din turma si tot conteaza.

alina
alina
1 aprilie 2015 23:45
Reply to  ionela

daca ai senzatia ca esti singura poate ca asa e. uite cum e treaba: un bolnav, fie el si potential, de depresie nu va fi ajutat daca tu o sa-i spui ca e depresiv, dupa cum un bolnav fie el si potential de diabet, cancer sau ce mai vrei tu, nu ar avea chef de abordari de genul: poate nu o sa faci cancer si o sa crapi calcat de masina. pentru ca el in accidentul de masina nu crede, boala ii este mai aproape decit orice alta nenorocire. abordarea in sine ne pozitioneaza in bolnavi si nebolnavi sau viitori… Citește mai mult

alina
alina
1 aprilie 2015 23:53
Reply to  Petronela

bine, m-ai convins. ca si tine voi incerca sa fiu echilibrata in boala, moarte si eventual droguri daca o sa ma apuc. ca doar vorbim de-o moarte, de un cancer nu de alte chestii grave sau cu sens unic. acuma am inteles.

Eufrosina
Eufrosina
2 aprilie 2015 03:19
Reply to  alina

Si nu cumva sa fii obsedat de a manca sanatos, mai accepta acolo o chimicala, doua, o otrava, doua, trei, o suta, niste mortaciuni ca – deh – trebuie sa fim „echilibrati”! Cum vine asta? Daca e sa gandim dpdv etic si moral, ar trebui sa fim si un pic rasisti, nazisti, si misogini, pentru „echilibru”! Getting the point?

iulia
iulia
1 aprilie 2015 22:56

medicul ia o decizie in functie de istoricul personal si de familie. ceea ce are actrita e foarte rar, ca bagaj genetic dar si foarte periculos. orice celula in diviziune creaza celule noi bune si ne-bune, adica canceroase. in anumite conditii sistemul imunitar nu reuseste sa elimine celulele nemuritoare, cum mai sunt numite celulele canceroase. aici putem deschide o paranteza mare ca sa raspundem de ce se intimpla asa, nu e cazul. si mai complicat si complex este cind individul are o nesansa uriasa in gene, cind in familia lui apropiata, niste aberatii, niste anomalii s-au produs si perpetuat pina… Citește mai mult

Eufrosina
Eufrosina
2 aprilie 2015 03:30

Eu ma straduiesc sa inteleg problema cu asa-zisa ortorexie. Dupa ce se discuta de cancere si boli, acum aceasta problema e vazuta ca una dintre ele. Una din cele mai eficiente modalitati chiar de tratare a maladiei, este clasificata astfel… pai bineinteles ca suntem obsedati de ceea ce bagam in noi, fiindca anii intregi in care nu ne-a pasat, iata, unde ne-au adus (vezi cazul descris mai sus, tragi-comic)! Cum atunci, sa nu ne preocupe ceea ce mancam si sa acceptam consumul unor preparate nesanatoase pentru atingerea unui asa-numit echilibru? Uitati-va la consecintele nefaste pe care le provocam planetei, despre… Citește mai mult

Diana
Diana
2 aprilie 2015 05:03

Cea mai savuroasa zi de 1 aprilie!
De cand citesc ceea ce scrii, sunt napadita de atatea ganduri, ca m-as apuca si eu de scris. Ca Dumbledore, le-as scoate cu bagheta magica.
Nu stiam ca se tine scorul. Cine te sustine e musai sa puncteze?
😉

Borgia
Borgia
2 aprilie 2015 10:11

Fistecare face ce doreste cu viata si organele sale. Petronela si o spus propria parere. Nu a emis o judecata. Nu i tine nimeni palma, pentru ca nu are nevoie de asa ceva. Vis a vis de ce o facut tanti Angelina,nici pe departe nu i dau dreptate. Pana mea..merg la control, de e sa am boala secolelor (20-21),asta e. Asa mi o fo’ scris, duc crucea mai departe. Da’ ca sa mi scotz ovaru’ ca stiu ca e posibil sa fac cancer, o sa mi tai si destu’ ca poate, peste ani,o sa fac cangrena. Io n o stiu… Citește mai mult

Cris
Cris
2 aprilie 2015 11:55

te-am citit, m-am enervat, am trecut peste nervi, am citit comentariile si raspunsurile tale si iar m-am enervat. Sunt exact in situatia Angelinei. Ovarele extirpate in copilarie, chimioterapie, perfect sanatoasa 10 ani dupa. Apoi si-a facut netrebnicul loc si la sani. O operatie, doua, perfect sanatoasa. Controale de 14 ani la fiecare 3-6 luni(nu stii ce poate insemna asta financiar si mai ales cat timp aloci) Apoi la un control dupa 2 ani, sanii iar tipau de suparare:aparuse iar! Asa ca am decis sa ii extirp pentru a putea trai linistita si pentru a nu mai avea atacuri de panica… Citește mai mult

Mihaela
Mihaela
2 aprilie 2015 12:01

Eufrosina, comentariul tau e incorect. Din punct de vedere etic si moral nu poti sa fii nazist…aici nu e vorba de astfel de extreme. Spune tu ce rau major fac daca 95% din timp duc o viata echilibrata si corecta, dar o data la doua luni mananc la KFC sau imi prajesc un carnat? Asa ca „etic si moral” aici era vorba despre cu totul altceva, dar tu ai ratat intelesul. Despre ce vorbesti tu sunt si lucruri ilegale…Pana la urma, sa stii si tu ca omul e omnivor prin natura lui. Asa ca daca tu nu consumi „mortaciuni” este… Citește mai mult

IoanaG
IoanaG
2 aprilie 2015 17:14

Incep prin a-ti spune ca mi se pare pueril din partea ta sa o consideri tanatofoba, anxioasa etc. Sunt atatea articole despre multiplele cazuri de cancer la san si ovare in familia ei,deci nu cred ca a facut-o pentru vreo imagine anume sau pentru a soca publicul. Nu ma „iau” si eu de tine…ca au facut-o altii inaintea mea. Sunt complet de acord cu exagerarea de orice fel,mai ales a propovaduitorilor care beau NUMAI sucuri din plante verzi, mananca NUMAI frunze si seminte si lista de „NUMAI”-uri continua la nesfarsit. DAR, am un „viitor subiect” de discutie…..Ce zici,mamico, de pseudo-vedetuta… Citește mai mult

sebi
sebi
2 aprilie 2015 21:23

Este strict problema Angelinei ce organe decide sa.si scoata. Insa cei care hotarasc sa-i urmeze exemplul doar din motivul „daca Angelina extirpa, extirpam si noi”, acele persoane ar trebui sa inceapa prin extirparea materiei gelatinoase si lipsita de circumvolutiuni pozitionata intre urechi..

alex
alex
2 aprilie 2015 22:19

o multime de comentarii, de-abia in seara asta am reusit sa le citesc. ati iscat o controversa din cu totul altceva decat tema articolului. petronela nu vorbeste de boala angelinei, sau de actiunile ei, ca despre ceva ce trebuie sau nu facut. nu, ea se refera la exemplul pe care il da, ca persoana publica. e o vorba, sa faci ce spune popa, nu ce face popa – in cazul asta or sa existe totusi o multime de femei care or sa considere ca daca angelina a facut asta sau ailalta, atunci or s-o faca si ele, din cauza prea… Citește mai mult

Ioana Duda
Ioana Duda
3 aprilie 2015 15:00

Simona Vlad, Andreea,
Am citit doar primele voastre comentarii si alea pe sarite. Imi fac rau si greata rautatile. Dragele mele, v-as ruga sa lasati frustrarile deoparte si sa intelegeti ca uterul, tatele, p**da, te fac femeie, da. De aceea femeile isi reconstruiesc sanii dupa operatii de extirpare. Pentru ca li se amputeaza putin din feminitatea pe care o vor intreaga. Atitudine? Bineinteles. Dar si tate si uter. Va spun io.
Va pupa Nelu

VreauUltimulLoc
6 aprilie 2015 17:49

Cine stie ce o fi in sufletul ei de om amarat. Cred ca o fi greu si pt ea, nu poate nici sa-si taie tatele fara sa isi dea jumate de glob cu parerea.
Multe femei d-astea faimos de frumoase ajung sa dea un razboi impotriva proriei feminitati, constient sau inconstient. Poate ca nu e doar o coincindenta, poate ca gandul are si el o forta si atatea ganduri indreptate in dicrectia cuiva ajung sa doara, poate devin ca o povara.
Are si anonimatul beneficiile sale…

VreauUltimulLoc
6 aprilie 2015 18:14
Reply to  Petronela

Habar nu am dc putea au ba. Cred ca la ei paparatzul e mai hartuitor ca la noi, nu stiu d-astea.
Pe mine ma framanta blestemul asta al frumusetii. Dintr-o perspectiva pur egoista iti dai seama, mi-e frica sa nu m-ajunga.
In rest pt ea am doar compasiune, a dat si de mancare la copchiii aia…

O admiratoare
O admiratoare
3 aprilie 2018 17:52

delicat subiect… si eu mereu am fost fascinata de fermecatoarea Angelina Jolie, dar de povestea asta aud pentru prima data (nu urmaresc tabloide si stirile de senzatie in general). dar asa cum pe tine te admir si nu mi-as permite sa te judec pentru deciziile tale personale, pe care stii doar tu de ce le-ai luat, oricat de gresite mi s-ar parea, nu imi permit s-o judec nici pe Angelina, desi „cînd e de lovit, oamenii se adună”, intr-adevar (iar la postarea asta, totusi, s-au adunat mai multi ca sa (se) apere, pare-mi-se). ba mi-e la fel de draga ca… Citește mai mult