plînsetul și tăcerea mieilor

100

Acum cîțiva ani, pe vremea cînd lucram la Pro, cam pe timpul ăsta, m-au trimis la o stînă în Covasna, unde un cioban se pregătea să sacrifice mieii pentru Paște. Am ajuns acolo fără să știu ce mă așteaptă. Deși am copilărit la țară, la noi în sat nu erau oi, nu prea văzusem miei și singurele masacre din bătătură care îmi ridicau părul pe spate erau cele ale porcului gras din coteț sau ale găinilor cu gîturi sucite, ale căror corpuri continuau să se zbată multă vreme după ce mama-mare le reteza capul cu toporul pe tăietorul plin de sînge din curtea din spate. Așadar m-am apropiat de mieii blînzi și albi, cu ochi și boturi umede. I-am mîngîiat. I-am privit cum sug de la ugerul mamei lor, cum zburdă apoi, sătui, pe iarba grasă. Ciobanul își pregătise, în timpul ăsta, cuțitul de înjunghiere. Ce a urmat m-a luat complet pe nepregătite. Ciobanul a înșfăcat un mieluț alb și cîrlionțat, i-a apropiat jungherul de gît. Mielul a început să plîngă cu glas subțire, de copil. Da, să plîngă. Behăitul s-a transformat într-un plîns de bebeluș îngrozit. Era cumplit. Aveam doi copii mici acasă care, atunci cînd plîngeau, cînd zbierau, o făceau cu același glas. Stăteam înmărmurită și ascultam plînsul ăla care sfîșia văzduhul, îmi sfîșia auzul și inima și nu puteam face nimic să îl opresc. Imaginați-vă asta: o mamă care aude un copil plîngînd, țipînd după ajutor cu un glas atît de familiar, o mamă care stă și se uită înlemnită, fără să poată reacționa la uciderea unui copil. Ciobanul i-a tăiat beregata, hîrști. Mielul a tăcut. Apoi l-a înșfăcat pe al doilea. Am fugit de acolo, mi-am acoperit urechile cu groază. Nopți lungi am continuat să aud plînsetul acela de copil în cap, dătător de spaime și fiori. Le-am spus șefilor mei că ar trebui să îmi plătească terapie.

Pentru fiecare bucățică de friptură pe care o mîncați, mielul ăla a plîns cu glasul copiilor voștri. Mielul ăla a fost și el copilul cuiva. Firește, o oaie e doar o oaie, un animal prost, fără sentimente. Așa ar gîndi poate și un extraterestru căpcăun despre voi, dacă ar avea chef să vă mănînce copiii, că sunt buni și așa e tradiția lor, să mănînce niște bebeluși fragezi la cuptor în ziua în care învie Jedi sau ceva. Cui îi pasă, oamenii sunt ființe inferioare, ce dacă le mîncăm copiii? Cică ar fi buni la gust, iar asta scuză totul, nu e așa, dacă ne place ceva, halim, nu ne uităm la mărunțișuri din astea de etică.

În plus, e așa de simplu să mîncăm copiii altor specii cînd sunt gata uciși în galantare. Dar dacă suntem șmecheri, de ce nu îi ucidem noi, cu mîna noastră? Îi desfid pe mîncătorii de miei – nu vorbesc decît despre miei, tac din gură despre restul animalelor, e imposibil să conving un carnivor că nu e moral sau sănătos ce face, dar tare mi-ar plăcea să salvez un mieluț de Paștele ăsta de la obiceiul ăsta barbar și păgîn – să îi ucidă singuri. Să le asculte plînsul și să îi măcelărească. Am zis mereu că aș pune niște ecrane uriașe în toate raioanele de măcelărie, pe care să ruleze încontinuu animale chinuite, animale ucise, ca să știm exact ce facem atunci cînd cumpărăm hălcile alea de carne, să nu ni se pară că porcul ăla drăguț care zîmbește pe etichetă e fericit că ne umplem noi mațul cu el. Fiindcă leșinăm și organizăm proteste pentru salvarea cîinilor comunitari și mîțelor vagaboande, dar nu avem nicio apăsare să ucidem miei ca să ne facem drob de Paște.

Niciodată, nu am mîncat miel. Niciodată. Așa cum nu am mîncat niciodată căprioară, urs sau alt animal sălbatic. Mi s-a părut o impietate, o intervenție abuzivă în lanțul trofic, în ecosistem. Cum să smulg o vietate atît de mică, inofensivă și pură de la sînul mamei ca să îl halesc eu de Paște? E indigest, oricum, și miroase rău. De ce să fac asta? Fiindcă așa e tradiția, mi s-a spus. Ce tradiție creștină îmi cere mie să ucid un animal gingaș și unde își are originile tradiția asta? Suntem evrei sau creștini? Căci sacrificiul mielului de Paște vine tocmai din Vechiul Testament, din Egipt, cînd, după ce Dumnezeu trimisese felurite plăgi poporului egiptean fiindcă faraonul refuza să îi elibereze pe evrei ca să poată pleca spre țara promisă, Canaan, a decis să lovească Egiptul ucigîndu-le tuturor primul născut. Și, ca să îi ferească pe iudei de năpastă, le-a poruncit să sacrifice cîte un miel cu al cărui sînge să ungă canaturile ușilor, pentru a le poate recunoaște casele, să le cruțe pruncii.

„Mielul să vă fie de un an, parte bărbătească și fără meteahnă, și să luați sau un miel sau un ied, să-l țineti pînă în ziua a paisprezecea a lunii acesteia și atunci toată adunarea obștii fiilor lui Israel să-l înjunghie către seara. Să ia din sîngele lui și să ungă amandoi ușorii și pragul cel de sus al ușii casei unde au să-l mănînce. Și să mănînce în noaptea aceea carnea lui friptă la foc; dar s-o mănînce cu azimă și cu ierburi amare. Dar să nu-l mîncați nefript deajuns sau fiert în apa, ci să mîncați totul fript bine pe foc, și capul cu picioarele și măruntaiele. (Da, Dumnezeu era chef bucătar pe vremea aia, dădea rețete poporului ales)

Să nu lăsați din el pe a doua zi și oasele lui să nu le zdrobiți. Ceea ce va rămîne pe a doua zi să ardeți în foc. Să-l mîncați însă așa: să aveți coapsele încinse, încălțămintea în picioare și toiegele în mîinile voastre; și să-l mîncați cu grabă, căci sunt Paștile Domnului, în noaptea aceea voi trece peste pămîntul Egiptului, și voi lovi pe tot întîi-născutul în pămîntul Egiptului” (Exod 12, 1-11).

Așa le-a spus Dumnezeul vechiului testament evreilor. De ce noi, creștinii, sacrificăm miei, mi-e complet de neînțeles. Citiți și rostiți tare verbul ăsta: a sacrifica, pe care îl auziți la televizor în perioada asta pînă vi se strepezesc dinții. Eu așa îl rostesc, tare, răspicat, că nu am de ales, îmi apare în prompter și ar trebui să le zîmbesc frumos telespectatorilor, deși mi se întoarce stomacul de silă și oroare cînd le povestesc că, ah, ce bucurie, au sosit mieii în piețe, dați năvală barbarilor, e miros de sînge proaspăt, adunați-vă lupilor. Nu zîmbesc, la năibuța. Am un rictus în colțul gurii. Rostiți-l și voi, vedeți cum sună. Sacrificiu. E păgîn. Sacrificiul e un ritual păgîn, ante-creștin, dinainte de Hristos, adică. În Noul Testament, jertfa euharistică este prin excelență jertfa de ispășire. În centrul sacrificiului, se află supunerea față de Dumnezeu, dragostea de aproape, ritualurile sîngeroase din Vechiul Testament se opresc. Și cu toate astea, noi vărsăm sînge nevinovat și ne spunem că asta e tradiția.

Scrisesem toate astea cînd am citit o declarație a Papei Francisc, care mi se pare un papă foarte cool și mișto. Unii zic că e făcătură, dar chiar și așa, cine a făcut-o e argumentat.

„Printre cele mai vechi comunități creștine, mielul a fost reprezentat pe umerii păstorului și simboliza sufletul salvat de Hristos. Uciderea lui de Paste nu are nici o bază în tradiția creștină, ci mai degrabă își are rădăcinile în Vechiul Testament. Este un ritual sîngeros, în contradicție puternică cu conceptul Învierii, care aduce cu sine reînnoirea de credință și speranță. Este un ritual ce nu este necesar într-o societate ca a noastră, deja cufundată cu violență și moarte, care servește doar pentru a satisface interesele industriei alimentare.”

And I rest my madafachin’ case.

Abonează-te
Notificare pentru
guest

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

100 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
tuddy
tuddy
16 aprilie 2014 09:54

…odata cu goana dupa carnea de miel apare si goana dupa oua, de ce vopsim menstruatia gainii si o ciocnim de Paşte??? http://viataverdeviu.ro/ouale-ce-mancam-noi-cu-adevarat/

Bill Cosby
Bill Cosby
5 aprilie 2015 12:03
Reply to  tuddy

Mie imi place menstruatia gainii prajita.

O admiratoare
O admiratoare
12 martie 2018 13:22
Reply to  tuddy

foarte buna remarca si articolul.

Radu Leb
16 aprilie 2014 10:43

Cred că sacrificiul din acesta caz s-ar putea prelungi la vieţile noastre, la ce omorăm noi direct sau indirect. Respectul pentru viaţă… În Africa era un respect atât de mare încât dacă murea o mama însărcinată, copilul era scos şi înmormântat în altă parte. Fiecare trebuie să aibă partea lui…

Rzone
Rzone
16 aprilie 2014 10:58

Cazul tau legitim ca sa zic asa 🙂 m-a facut sa ma gindesc cum am rontait problema acu ceva ani cind am asistat la (ultimul sper) sacrificiu al porcului cel gras (care cred ca ar trebui ridicat si el in drepturi) Si nu stiu cum s-ar rezolva conflictul moral. Strabunii nostri (pe care tindem sa-i consideram buni si drepti) nu cred ca se culpabilizau prea tare. Era un obicei acceptat ca atare. Daca sap mai in urma, simt latura animalica, instinctul pradatorului, care acum nu-si mai gaseste scopul si locul. Niste instincte trezite de vederea singelui care curge, si de… Citește mai mult

Adriana Popescu
Adriana Popescu
6 aprilie 2015 22:12
Reply to  Rzone

Foarte frumos spus. Felicitari!

ANA
ANA
16 aprilie 2014 11:45

Cata dreptate ai ! Si pe mine ma depasesc total aceste obiceiuri. Mai crunt mi se pare cand vad persoane care cumpara miei vii, ii tin in curte cateva zile , ii mangaie, se joaca cu ei ca si cu un caine , pt ca apoi sa-i taie. Cum ma sa poti baga cutitul in el dupa ce I-ai vazut privirea blanda si supusa ? Cum ? Si dupa ce fiecare familie isi cumpara mai mult decat poate manca, restul arunca la gunoi. Daca respectam traditiile atat de mult, de ce nu respectam si poruncile : sa nu furi, sa… Citește mai mult

Adriana Popescu
Adriana Popescu
6 aprilie 2015 22:13
Reply to  ANA

Adevarat.

ILUZIA
16 aprilie 2014 12:39

ok, noi carnivorii fara suflet am inteles mesajul vostru. E timpul sa fiti si voi mai ingaduitori in saptaman asta. Nimeni nu vrea sa chinuie inutil animale, d-aia se si strofoaca UE sa ne convinga sa le omoram prin injectii letale. Dar sunt atatea alte (mii) de lucruri grave pe care trebuie sa le remediem (cum ar fi sa vem grija de copiii si parintii nostri, zilnic batuti si/sau batjocoriti etc) inainte de a deveni vegetarieni. Pana la urma, fara urma de cruzime o spun iar si iar : de ce mananc carnea unui animal? pentru ca lantul trofic!

C
C
16 aprilie 2014 15:57
Reply to  ILUZIA

Asta cu „atâtea mii de lucruri de remediat înainte de a deveni vegetarieni” am auzit-o cred că… tot de câteva mii de ori. Dar de când se exclud unele pe altele, oameni buni? Dacă nu mănânc carne, nu pot să am grijă de copii și de părinți? S-avem pardon, pot chiar mai bine, pentru că am mai multă energie și mă simt mai bine! Și dacă eu am ales să nu mai mănânc animale, am fost scoasă în afara lanțului trofic? Ori am “alunecat” nițel mai jos și risc să fiu păpată la cină? 😀 Dacă mi se cere să… Citește mai mult

GoVegan
GoVegan
17 aprilie 2014 14:48
Reply to  ILUZIA

Da ma, astia care sar ca muscati se sarpe atunci cand cineva lupta pentru dreptul la viata al fiintelor/animalelor inocente, tocmai aia tin discursul de genul: „da’ orfanii, da’ batranii…” astia, iti imaginezi, tocmai astia sunt perfectii care au grija de oameni. de aia societatea nostra e atat de hada, groteasca pana la voma, pentru ca e plina de „iubitori” de oameni. ipocritii arunca prima piatra. Dar ipocritul vrea ca tu sa te ocupi, poate ca, de mizeria lui umana mai intai, si apoi de miei si alte vietati cu mult mai inocente si cu mult mai in nevoie de… Citește mai mult

MP
MP
17 aprilie 2014 14:57
Reply to  ILUZIA

Daca sunt vegetarian nu inseamna ca nu am grija de parintii mei sau nu voi avea grja de semenii mei. eu nu ma pot duce acum intr-un orfelinat de unde sa salvez toti orfanii. cred ca nici tu dar eu pot sa salvez cate un miel pe an prin a nu-l manca .

MP
MP
17 aprilie 2014 14:59
Reply to  ILUZIA

Cand vorbim de lantul trofic cred ca vorbim de supravietuire. de aici dezvolt intrebarea: de ce nu mancam oameni? nu au tot coaste si muschiulet? ficat…oho, din belsug, creier nu mai zic. eu zic sa incepem sa halim si oameni, pe cei slabi si fara sansa si uite asa golim orfelinatele. sau nu este crestinesc? etic?
cum e cu lantul trofic?

GoVegan
GoVegan
17 aprilie 2014 15:01
Reply to  ILUZIA

Observ ca sunt oameni care imediat cum vad un articol despre drepturile animalelor, incep sa se teama ca cineva o sa le interzica in curand sa mai manance cadavre de animale. Se tem asa tare, ca folosesc orice motiv absurd: „dar mai intai orfanii, …dar mai intai de toate parintii nostri batjocoriti..si etc”, dar si plantele sufera” : )) orice, pentru ca se vede ca sunt disperati, ii si vezi cum umbla sa-si apere mancatul de fiinte scurse de viata, ca niste zombie, ca dependentii de droguri, asa si ei, dependenti de picatura de moarte din animalul care a murit… Citește mai mult

inasan
inasan
18 aprilie 2014 13:58
Reply to  GoVegan

Da de unde atata ura? De unde atata manie? Ce se intampla cu -live and let live-? De comentariile de mai sus ma simt mai atacata decat de catre pocaitii care-mi spun c-o sa ard in iad. Voi ce spuneti, e normal sa judecati oamenii atat de aspru pentru o alegere culinara? Mie una, nu mi se pare normal. Mancati oameni buni ce vreti, tovarasul s-a dus de mult. Nu poti impune unui om sa fie vegetarian/omnivor/carnivor si nu-l poti judeca atat de aspru fara sa-i stii contextul. Aveti grija la fanatism, mi-e greu sa gasesc un exemplu in care… Citește mai mult

Deziluzia
Deziluzia
19 aprilie 2014 18:27
Reply to  ILUZIA

Pentru ca lantul trofic…ce? Aha, deci daca apare o rasa superioara omului, care va dori sa ne sacrifice va fi in regula??? Asta e singurul argument? Lantul trofic? Dar mila, omenia, empatia, blandetea si alte chestii care tin de latura spirituala nu au nicio importanta? Si cine spune ca noi suntem superiori animalelor pe care le ucidem? Se fac transplanturi de organe de la porc la om! Adn-ul porcului este foarte apropiat de al nostru. Deci? Un porc poate salva o viata de om, intr-atat de compatibili suntem cu acest animal inferior… Insa omul se considera stapanul absolut al planetei,… Citește mai mult

Nicoleta Jauca
Nicoleta Jauca
28 aprilie 2016 16:49
Reply to  ILUZIA

nu-i musai sa persisti în iluzie: nu ai înteles nimic din mesaj, dar fiecare pasare pe limba ei piere… UE „nu vrea chin de animale”, de aia le creste în ferme cum le creste ar fi mai pertinent sa va asumati frica ori fie ce sentiment ar fi cel ca va stapâneste, decât sa nu respectati un om ce nu manânca carne! dar nici nu se poate asta, e ca un cerc vitruos: un sensibil nu va mânca carne, un abtinator de la carne va deveni sensibil nu în ultimul rând, esti sau nu milos la partea asta, iar logica… Citește mai mult

ILUZIA
16 aprilie 2014 14:29
Reply to  Petronela

normal ca nu e traditie crestina la fel cum nici aia cu porcul nu este. Porcul se taie de craciun din motive de „masa inbelsugata” si ca trebuia sa fie frig afara ca nu erau lazi frigorifice si oamenii trebuiau sa tina carnea afata cat faceau carnati si toba (iar asta nu o puteau face la 40 grade). Dar uciderea animalutelor este la fel de crunta in orice zi a anului si planul lor la fel de sfasietor. Nici eu nu vreau sa intru in aceasta polemica dar ideea e ca…asta este; unii vor sa manance carne si pentru asta… Citește mai mult

GoVegan
GoVegan
17 aprilie 2014 15:13
Reply to  ILUZIA

pe „cititii” astia, pe „cultii” astia nu-i scoti din ale lor. Ei stiu una si buna: teoria bla a lantului trofic, ca si cum asta are vreo valoare. Nu mai conteaza ca sunt si alte optiuni, care fac intr-adevar un bine planetei. Nu, pe el asa l-a invatat tovarasa profesoara, si asa ramane la el in cap, batut in cuie. Nu mai conteaza ca fermele de animale polueaza si consuma grane si tone de apa. Apa si hrana cu care am putea hrani cealalta jumatate de glob flamanda. Nu, aia nu conteaza, da’ daca tovarasa profesoara a zis….si daca doctora… Citește mai mult

inasan
inasan
18 aprilie 2014 14:10
Reply to  GoVegan

Am o intrebare, daca ai avea de ales intre a nu exista si a exista doar pana la adolescenta, si apoi sa fii omorat ca sa fii mancat, tu ce ai alege? Pentru ca animalele moarte din comert (nu vanatul), in general sunt crescute in ferme pentru acest scop: sa fie omorate si vandute si mancate. Eu una sunt sigura ca daca cererea de pui de ex scade, si oferta si productia se va plia pe cerere destul de rapid. Deci se vor creste mai putini pui, deci mai putini „ar lua nastere”. Legat de comentariul tau, eu nu stiu… Citește mai mult

Lia Lazarescu
Lia Lazarescu
16 aprilie 2017 10:32
Reply to  Petronela

Daca ai fi in pustiu cu copiii tai si nu ai avea deloc mancare pentru aproape 2 luni si cineva ti ar aduce un miel mic si ti ar spune ca e miel, crezi ca l- ai manca tu si copii tai sau ai prefera as muriti de foame?

dush
16 aprilie 2014 12:53

da….si plantele is copilasii cuiva. hai sa facem fotosinteza :))

C
C
16 aprilie 2014 15:45
Reply to  dush

DUSH, just trolling around, huh?

Octav
Octav
16 aprilie 2014 14:48

Ai mare dreptate la partea cu sacrificiul. E o prostie. Dar la partea cu halitul… iti prezint ce cred eu. Cred ca partea cu mancatul mieluilui doar de paste e o prostie. Ar trebui sa se gaseasca in magazile tot timpul anului. Mie personal imi place. De asemenea da-mi voie sa iti prezint si latura economica a problemei. Mielutii nu pot fi tinuti pentru ca… nu sunt productivi. Sunt castrati, deci nu pot fi folositi la reproducere, si… nu produc nimic. Femelele nu ajung in galantare pentru ca produc lapte si pui. Din punct de vedere economic nu se poate… Citește mai mult

Gabi
Gabi
16 aprilie 2014 16:57
Reply to  Octav

Ma intreb cati rahati umani ca asta de mai sus traiesc si nu sunt productivi … ? Nici macar nu sunt simpatici … daca ar fi exterminati am avea o societate minunata 🙂 … si nici macar nu ar fi o cruzime.
Ba ar fi educativ … cand ai sacrifica un asemenea rahat ar vedea si ceilalti ca la fel sangereaza si tipa si un asemenea tembel !

morringain
morringain
16 aprilie 2014 17:29
Reply to  Gabi

De cat umanism dai dovada, Gabi! Doar pentru ca mananca in alt fel decat tine, cineva e rahat si merita exterminat? Felicitari, vajnica urmasa a lui Hitler (vegetarian si el)!

iaca umanistu' lu peste unde era
iaca umanistu' lu peste unde era
17 aprilie 2014 15:36
Reply to  morringain

Nu, bre, Hitler nu era vegetarian. Si deja, toata lumea o stie, numai tu n-ai aflat. Era doar propaganda nazista, ca lumea naiva si imediat lingatoare, ca tine, sa creada ca Hitler era ca marele Mahatma Gandhi. Dar minciuna n-a tinut mult. Poti chiar sa te documentezi putin daca nu ma crezi pe mine. Ai vrea cumva sa te luam cu binisorul, pe tine mancatorul de carne, criminalul, si producatorul de suferinta si mizerie pe PLANETA? Nu functioneaza asa. Uneori trebuie sa exprimi cata nedreptate exista, in numele inocentilor care nu au avut cum sa arate orbilor, ca trebuie sa… Citește mai mult

costin
costin
16 aprilie 2014 17:44
Reply to  Gabi

Esti bleg, n-ai inteles nimic. Stai jos!

Octav
Octav
22 aprilie 2014 13:50
Reply to  Gabi

Poti sa ai un reply coerent? Si nejignitor? Nu cred ca ti-am adresat tie vreun cuvant. Mi-am exprimat o parere COERENTA la un articol de pe un blog care imi place.
Ar fi si mai interesant daca ai putea sa imi oferi si o solutie la problema pusa de mine. dar… Nu cred ca esti in stare…

Ion
Ion
16 aprilie 2014 16:29

Papa nu a susținut niciodată ceea ce ai scos în relief! Mai mult, acel articol la care faci referire nu a apărut decât în România, nicăieri în altă parte a Europei!

Mario
Mario
16 aprilie 2014 17:37
Reply to  Petronela

Asa este, e o stire inventata. Papa Francesco nu a zis asa ceva – pot sa confirm, traiesc in Italia si m-am interesat putin pe internet.

Adela
Adela
16 aprilie 2014 22:02
Reply to  Ion

@Ion, căutam sfârșitul mesajelor ca să postez și eu aceeași chestie ca și tine și ți-am văzut comentariul. Nu am găsit NIMIC mai departe de același citat pe multe website-uri (românești), apărute în ultimele zile – dar nimeni nu dă nici o sursă. Deci? Legendă urbană?

@Petronela, articolul este absolut superb! În spiritul acurateții, aș vrea să cred că ultima parte este adevărată, dar nu pot. Poate cineva să ne lumineze?

Oricum, sunt impresionată. Minunat, felicitări!

Gabi
Gabi
16 aprilie 2014 17:01

„Fiindcă leşinăm şi organizăm proteste pentru salvarea cîinilor comunitari şi mîţelor vagaboande, dar nu avem nicio apăsare să ucidem miei ca să ne facem drob de Paşte” Aici gresesti … multi din cei ce se ocupa cu salvarea cainilor si pisicilor sunt vegetarieni. Salveaza caini si pisici si nu gaini sau alte animale de „hrana”fiindca e primul pas realist … cat timp nu suntem capabili sa nu ucidem companioni cum sa ai pretentia de a face pe oameni sa nu isi ucida „cina”? Nu ai vazut la schizofrenicii de la master chef ? Deschid camionul si arata un miel, un… Citește mai mult

curly
curly
17 aprilie 2014 11:39
Reply to  Petronela

ala cu Ferma Animalelor e George Orwell. stiu ca stii, dar pt rigoare 🙂

MP
MP
17 aprilie 2014 15:03
Reply to  Petronela

acum daca stai sa analizezi asa, cainele si calul au propulsat omul in evolutie. Nu intru in detalii

evolutie sau parazitism
evolutie sau parazitism
17 aprilie 2014 15:49
Reply to  MP

de ce? pt ca a folosit calul si altel animale ca instrumente de carat greutati?
Interesant, a fi parazit inseamna evolutie. Evolutie pe spinarea animalelor.

Mario
Mario
16 aprilie 2014 17:43

Tin sa mentionez ca mananc carne. Nu multa, nu chiar in fiecare zi, dar sunt carnivor. In general pui, mai putin porc si vita. Da, din pacate stiu cum sunt tratate animalele in ferme si in abatoare, dar acest fenomen a devenit mult prea mare ca sa mai poata fi controlat. Suntem 7 miliarde de locuitori pe aceasta planeta si resursele nu sunt ilimitate … unde se va ajunge, sincer, nu stiu . Am mancat carne de miel cand eram mai mic, acasa la parinti. Cand am mai crescut am refuzat sa mai mananc, si nu numai de Paste. Va… Citește mai mult

G3ordan
G3ordan
16 aprilie 2014 21:07

@DUSH Ha, ha, nu numai ca sunt copiii cuiva, dar sunt rudele noastre. Uite pe o banana ai putea sa o consideri ca fiind fiica ta: http://genecuisine.blogspot.com/2011/03/human-dna-similarities-to-chimps-and.html?m=1
Practic toata planeta e plina de o cloaca de canibali care se mananca unul pe altul, ba chiar omul are si pretentii: ruda sa-i fie ruda buna, nemodificata genetic. Off.. cum as putea io sa mai mananc pe saracuta banana.. nu s-o rasucii pe sub straturile argiloase stramosu nostru de acum 1.5 miliarde de ani.. 🙂

Ana-Maria
Ana-Maria
16 aprilie 2014 21:31

Da, este o cruzime. Recunosc ca sunt omnivora si imi place carnea de oaie. Eu din cate stiu nu se sacrifica miei tineri, (scuze pentru termen) stiu ca se sacrifica miei intarcati deja cu varsta de un an. Dar e mult mai groaznic si mai odios ca femeile sa isi sacrifice propii copii inca nenascuti ca plata pentru iresponsabilitatea si nestapanirea lor trecuta si ca pret pentru confortul lor viitor. Si pentru asta nu se mai revolta nimeni. Pentru ca da, fiintele acelea mici doar se zbat firav inainte de a fi sfasiate de vii, dar nu plang cu glasuri… Citește mai mult

MP
MP
17 aprilie 2014 15:04
Reply to  Petronela

bravo

Nicu cocosatu
Nicu cocosatu
17 aprilie 2014 00:27

Hai să nu ne dăm sfinţi că nu suntem nici unul dintre noi au rămas în decursul istorie numai oamenii inteligenţi si răi am băgat de semă că cei care îi taie nu sunt vinovaţi mai mult sunt cei care mămâncă ce ai spune că noi oamenii înainte să facem atâtea cruciade si războaie mondiale ca să ne ierte domnul de păcate isus a fost omorât de evrei

truth
truth
17 aprilie 2014 16:25
Reply to  Petronela

Uneori lucrurile tipa sa fie spuse pe nume atunci cand criminalii acestei lumi isi apara faptele. Pentru ca durerea lasata in urma de fiintele acelea inocente, torturate si exploatate pt gustul de cinci minute al omului, carora li s-a luat viata pe nedrept, nu ma lasa tacut, nu ma lasa pe pace. Nedreptatea facuta lor nu ma face cu mai multa intelegere catre crima. Stiu ca nu e usor, dar nu poti sa menajezi crima.

truth
truth
18 aprilie 2014 13:20
Reply to  Petronela

nu ma tem ca dvs o faceti. va multumesc.

Roxana
Roxana
17 aprilie 2014 15:47

Imi place postul tau care este frumos scris si atinge un punct sensibil in aceasta perioada a sarbatorilor Pascale. Am dat peste el intimplator si ma atins pentru ca mi-a adus aminte de anii din copilarie cind ma duceam la bunici la tara de sarbatori si asistam, cei drept de la distanta, la sacrificarea animalelor. Si stiu acel plins al animalului sacrificat foarte bine. Si tot asa ca si tine imi acopeream cu minile urechile sa nu aud si fugeam sa nu vad. Si eram doar un copil atunci, dar impactul a fost mare. Atit de mare ca mai tirziu… Citește mai mult

O admiratoare
O admiratoare
12 martie 2018 13:23
Reply to  Roxana

cutremuratoare imagini. ma zguduie si ma revolta de fiecare data.

alegerea
alegerea
17 aprilie 2014 15:59

Alegerea cuiva nu ar trebui sa aduca suferinta si moartea celorlalti, conlocuitorii acestei planete superbe.

omul pe pamant
omul pe pamant
17 aprilie 2014 16:08

povestea omului de cand a fost adus pe lume in forma lui parazitara:
https://www.youtube.com/watch?v=WfGMYdalClU

Am putea sa dovedim contrariul in fiecare zi, actionand impecabil, fara pacate, fara crimele aduse inocentilor…. dar din nefericire, dovedim ca aceste filmulet are dreptate. Nimic bun nu trece prin noi, si dam mai departe moarte.

Maria
Maria
17 aprilie 2014 20:59

Mi se pare absolut inuman sa bagatelizam moartea in chinuri si total gratuita a cainilor comunitari – pe considerentul ca oricum exista ferme intensive, baterii de oua, custi de gestatie, sau pe orice alt considerent. Dramele cainilor si pisicilor vagaboande se desfasoara in drumul nostru catre serviciu, la colt de bloc, in poarta casei, fac parte din cotidian, ne lezeaza constiinta si ne rapesc confortul psihologic sistematic, pe cand abatoarele sau raionul de carne pot fi evitate. Si da, ma impresioneaza mai tare 7 catei nou-nascuti care tipa intr-un sac de gunoi sau cainele eviscerat de hingher in fata mea… Citește mai mult

inasan
inasan
18 aprilie 2014 14:51
Reply to  Petronela

Sunt curioasa, omori paianjenii din casa? Dar tantarii? Dar cum suporti sa locuiesti intr-o casa facuta distrugand ecosistemul animalutelor ce existau acolo? Dar de machiat, te machiezi? Piele/blanuri imbraci? Dar ecosistemele distruse pentru a planta ovazul pe care-l mananci la pranz? Pernele cu ce-ti sunt umplute? Ai masina? Daca nu, folosesti vreun fel de transport in comun? Cat de des? Un cu adeverat iubitor de animale ar incuraja orice forma de pseudo-iubire pt animale, chiar daca se axeaza pe o singura specie sau chiar un singur animal. Ar trebui sa te bucure ca din atatea animalute, macar de unul se… Citește mai mult

C
C
22 aprilie 2014 15:31
Reply to  inasan

@INASAN, pot să-ți răspund eu din perspectiva unei auto-intitulate “iubitoare de animale”? Păianjenii din casă îi las să-și trăiască viața cum știu ei. Dacă-s mai măricei și mi se par prea amenințători, îi prind și îi dau afară. Împotriva șoarecilor, când ne-am mutat la curte am luat aparat cu ultrasunete să-i țină la distanță. N-a prea funcționat și am găsit un șoricel în cămară, l-am prins și l-am eliberat în câmp, teafăr și nevătămat. Acum am plantat mentă și levănțică, poate o să-i țină la distanță… Om vedea! Cosmetice netestate pe animale se găsesc, trebuie doar să te informezi și… Citește mai mult

Deziluzia
Deziluzia
19 aprilie 2014 18:40
Reply to  Petronela

E chiar comic ce citesc. In unele parti ale lumii se mananca relaxat carne de matza, catzel, maimuta, cal si orice pufosenie adorata pe la noi. Deci? Cum facem diferenta? Daca te duci prin Asia, unele tari din Africa si te apuca mila pt cainii si pisicile sacrificate, aia de acolo vor justifica si ei barbarismul lor la fel cum se justifica si la noi masacrul porcilor, vitelor etc.
Noi ne-am oripila sa vedem un picior de pisica in farfurie. In alte locuri e ceva normal. Pai cum facem? Eu sunt curios tare…

Codruța
Codruța
18 aprilie 2014 19:34

Apropo de originea obiceiului, petru cei interesați. Mielul ca simbol în Vechiul Testament Îl reprezenta pe Iisus Christos, care, în urmă cu aproximativ 2000 de ani, a fost sacrificat pentru păcatele omenirii, cu scopul de a salva din păcat pe toți acei care cred în El. Dovadă că mieii care erau sacrificați erau un simbol al lui Iisus? Există multe în Biblie, scriu doar 2-3. „A doua zi, Ioan a văzut pe Isus venind la el și a zis: ‚Iată Mielul lui Dumnezeu, care ridică păca­tul lumii!’ ” (Ioan 1:29). „El este jertfa de ispă­șire pen­tru păca­tele noas­tre; și nu… Citește mai mult

Sandra
Sandra
19 aprilie 2014 05:54

Petronela, te înțeleg, sentimentul tau e uman si indreptatit. Dar, pe scurt, îți spun: cred ca asta e karma mieilor. Nu e o carte, nu e un film, asta e realitatea. Am fost facuti din lut, sa trăim intr-o lume de rahat. Măcar tu ai aparat mielul, dar purcelusul de lapte nu impresionează pe nimeni? Guitatul lui nu provoacă lacrimi? El cu ce e mai prejos? Un peste izbit cu capul de piatra râului nu impresionează pe nimeni? O crima e tot o crima. Sa fac o paranteza: ieri, un porc uman își lipise burdihanul de geamul galantarului si cerea… Citește mai mult

Adriana
Adriana
19 aprilie 2014 19:15
Reply to  Sandra

Ce scarba imi provoaca astfel de comentarii. Bineinteles ca nu va exista o lume ideala, pentru ca exista oameni ca tine. Sa inteleg ca trebuie sa ne resemnam cu toate grozaviile care se petrec, doar pentru ca stim ca lumea e oricum de cacat? Se vede ca ai cultura 0 de iti permiti sa faci comparatii gen ” Da, e natural sa vrem sa trăim intr-o lume ideala, in care pisica e ferm convinsă ca nu vrea sa gâtuie soricelul si tigrul mănâncă numai măsline verzi.” Apeleaza un pic la logica (in caz ca o ai) si gandeste-te: tu cand… Citește mai mult

Adriana
Adriana
19 aprilie 2014 18:49

Tu trebuie sa fii psihopat. Sau beat. Un om in deplinatatea sanatatilor mintale nu poate scrie asemenea grozavie. Adica ne spui noua ca este alegerea ta sa trimiti la ucis niste suflete nevinovate ca sa faci tu burtanu mare, iar ceilalti sa nu isi permita sa te judece pt asta. Pentru ca omul e smecher. Omul isi poate permite orice. Omul trebuie sa fie fericit dupa ce s-a desfatat ca nesimtitul din sufletul unui animal. Serios???!!! Daca as veni sa iti ucid copilul ( sper totusi ca esti steril), ti s-ar parea corect sa iti spun: hei, stii ceva? E… Citește mai mult

Dan
Dan
19 aprilie 2014 19:44

Nu este nici o scofala ca mananci flora sau fauna ! E mai buna flora ca nu plange ! La gust , e buna si carnea ! Odata cu mancarea , bagam in noi si chimicale ! Asta e si mai bine , pentru cifra de afaceri a sistemului farma medical funebru . Fiecare mananca ce vrea , fara sa fie mai buni unii decat altii , prin ceea ce mananca ! Odata cu bunastarea apar si mustrarile astea de domnisoara de pension , care nu a suferit niciodata de foame si care are o munca usurica pe bani frumosi… Citește mai mult

jo cre
jo cre
22 aprilie 2014 18:07

Problema nu este nici mielul, nici cainele, nici porcul… problema sunt oamenii, care nu se pot intelege neam, niciodata , pe niciun subiect! Care cu orice ocazie se jignesc si se balacaresc. Avem in fata un computer,putem sa ne cantarim de 10 ori cuvintele, nici macar nu putem da vina pe mecla aluia din fata si tot ne certam si inevitabil ne iese pe nas rautatea si fanatismul…. Mieii n-au nicio sansa frate!!

vlad
vlad
24 aprilie 2014 13:49

Cele 65 de comentarii la ,,plinsetul si tacerea mieilor,, arata cit de putin suntem aplecati sa ,,traim si sa-i lasam si pe ceilalti sa traiasca,,. Eu personal fiind vinator, maninc si carne, chiar daca preferatele mele sunt brinzeturile si fructele. Pina la urma adevarul este ca nu toti suntem la fel si atavismele din noi sunt mai puternice sau mai slabe.

alina
alina
21 mai 2014 00:37

exista o jertfa a Mielului care ar trebui sa te imprezioneze mult mai mult..ISUS..Dumnezeu si-a jertfit Fiul sau Preaiubit pentru ispasirea pacatelor noastre, ale mele, ale fiecaruia..fara aceasta jertfa pentru plata pacatelor personale, iertarea si accesul in cer erau imposibile..jertfa lui Isus care pe buna dreptate ne ingrozeste (pentru ca asta meritam noi) si deopotriva ne face sa multumim lui Dumnezeu pentru iertarea Sa.

Adriana Mudura
Adriana Mudura
29 mai 2014 22:23

Petronela draga, cand ajungi la Cluj, te invit la restaurantul Samsara, pe str. Ștefan Ludwig Roth, la nr. 5. Au si o terasa frumoasa si putem manca vegan / raw vegan. Fac cinste! Sper sa accepti pentru ca o fac din egoism: imi doresc sa te cunosc! Deci castigul e al meu!
Cine mai vine?
Putin mai e pana pe 5 iunie!

Adriana Mudura
Adriana Mudura
30 mai 2014 13:00
Reply to  Petronela

Ai zis! Deci va fi! Trebuie doar sa anunti ora si data! Probabil ca vom fi multi. Tare multi!

LorinCoryllus
LorinCoryllus
24 martie 2015 13:12

Pentru mine scrisul tau este euharistie.

Alexandra
Alexandra
24 martie 2015 15:52

Toti crestinii, de ce se mint singuri ? In Biblie scrie clar „sa nu ucizi”. Nu zice sa nu ucizi oameni, zice sa nu ucizi, deci implicit include orice animal de pe planeta ! In Geneza, pe prima pagina a Bibliei, inainte de caderea omului in pacat, Dumnezeu ii spune omului sa manance fructe, nuci si seminte ! Nu ii spune sa manance fructe si seminte numai in post (asa cum fac majoritatea crestinilor astazi, iarasi mintindu-se singuri, crestini part-time le zic eu), spune clar Geneza 1:29. “Şi Dumnezeu a zis: “Iată că v-am dat orice iarbă care face sămânţă… Citește mai mult

TATIANA
TATIANA
25 martie 2015 22:26

Offf. Sunt vegetariana de ceva timp. A postat cineva un video pe Facebook dintr-un tarc/abator de porci, tinuti in niste conditii… Incaperea n-avea geamuri, ciment pe jos si ei, practic, stateau unii peste altii. De foame, se mancau intre ei. A fost GROAZNIC. Din acel moment n-am mai putut manca carne si nici nu mi-a mai fost pofta vreodata. N-am vazut in fata ochilor decat oameni la gratar, cu berea in mana, si cu halca de carne pe foc. Halca de carne care mai devreme urla pentru viata sa. Fiecare isi face propriile alegeri, traieste dupa cum vrea si dupa… Citește mai mult

Doina
Doina
26 martie 2015 21:48

Impresionant si excellent articol!

Andreea
Andreea
6 aprilie 2015 14:27

Mananc carne pentru ca imi place carnea. Fetitei mele ii place si ii dau si ei. Sotul meu nu mananca. Imi respecta alegerea si eu i-o respect pe a lui. Da, imi este usor sa mananc pentru ca nu ucid eu porcul/puiul sau pestele. Da, cand eram mica si se taia porcul/mielul/puiul etc fugeam cat mai departe si imi astupam cu mainile urechile. Dar intotdeauna mi-a placut si imi place si acum carnea si mirosul de carne fripta si nu am de gand sa renunt. Nu inteleg intoleranta si cuvintele urate pentru cei care nu gandesc ca voi sau nu… Citește mai mult

Andreea
Andreea
6 aprilie 2015 15:48
Reply to  Petronela

sigur ca da 🙂

Daniel
Daniel
6 aprilie 2015 19:01
Reply to  Andreea

Reactii vehemente vor fi mereu pentru ca mereu se va gasi cate unul sau unii care au redescoperit ei lumea si hrana cea adevarata. Protectorii animalelor intoleranti cu oamenii care inca n-au descoperit ca legumele sunt hrana corecta si inca mai exploateaza animalele pentru branza, oua, carne, lana. 🙂 Problema cu mieii e foarte simpla. Nu este niciun ritual sau traditie. E mult mai simplu decat atat. Sunt taiatii mieii de sex masculin pentru ca berbecii nu pot fi mulsi (doar daca nu esti un dereglat) si nu pot produce branza, principala sursa de venit a detinatorilor de oi, ba… Citește mai mult

Gigi
6 aprilie 2015 14:29

imi face deosebita placere sa te citesc…descopar si redescopar cu fiecare cuvintel ce il publici…imi provoci cele mai sincere, inocente zimbete…eu ca te-am cunoscut intr-o alta „lume”…esti…DULCE…in concluzie…:P

ștefan
ștefan
6 aprilie 2015 15:05

Nu consum carne de miel și nici nu sunt deacord cu o asemenea barbarie.

Adriana Popescu
Adriana Popescu
6 aprilie 2015 22:23

Indiferent de ceea ce facem, nu trebuie sa producem suferinta altor fiinte, de ce decizia omului de a respecta niste traditii barbare trebuie sa produca moarte in randul regnului animal? Nu uitati de porunca SA NU UCIZI, aceasta este valabila in orice facem, nu doar in anumite imprejurari sau zile, ci acesta trebuie sa fie un mod de viata, a nu produce suferinta si a nu ucide.

Adriana Popescu
Adriana Popescu
6 aprilie 2015 22:28

https://www.youtube.com/watch?v=cJrqLV4yeiw Va recomand acest video, poate va da de gandit celor ce sacrificati animale.

Petrov Ramona
Petrov Ramona
8 aprilie 2015 01:01

Toata consideratia pentru un astfel de articol. Aveti curaj mare si suflet pe masura!Respect!

Rodica
Rodica
12 aprilie 2015 20:38

Saru’ mana pentru acest articol minunat scris si exprimat!
Am dat si eu mai departe, poate se mai prinde de cineva.
HRISTOS A INVIAT!

Alexandra
Alexandra
26 aprilie 2015 09:38

Buna ziua, am gasit acest articol cautand un adapost pentru un miel. Ieri ma plimbam prin padure si am auzit mee-meee, printre copaci am zarit un miel care avea inca bucatele de placenta gelatinoasa, o mare parte din placenta uscata (s-a cojit foarte usor de pe blanita), cordonul ombilical cam de 10 cm si in jurul corpului sau murdar un roi de musculite. Abia se tinea pe picioare, l-am adus acasa, mananca din 2 in 2 ore lapte de vaca la 37-38°C, cand se raceste nu-i mai place. Pare sanatos, face salturi si topaie, da din codita cand suge, dar… Citește mai mult

Tea
Tea
27 aprilie 2016 17:38

Draga Petronela, mai presus de mesajul transmis, mi-a placut modul in care a fost scris – imi plac oamenii care inca mai au o bucatica de suflet, pe care o arata timid, din cand in cand, povestind momente din viata traite cu adrenalina la maxim. Cum nu sunt nici vegana, nici carnivora convinsa, nici crestina rontzaitoare de usi de biserica, nici talibana in gusturile culinare internationale, pot afirma fara teama ca ai scris frumos ceea ce ai avut in sufletul tau si ca nimic din ce ai scris nu ar trebui considerat un manifest/ propaganda, pro sau contra la o… Citește mai mult

Carnivou`
Carnivou`
24 octombrie 2016 11:06

Cata ipocrizie in comentariile multora. Stau si ma intreb, cand comandati la carciuma coaste de berbecut sau purcel rotisat sau nu stiu ce pastrama de ied, intrebati in prealabil daca a behait/guitat la sacrificare, daca mama sacrificatului a fost de fata, daca macelarul a fost la psiholog pentru trauma post sacrificare. Va si vad cum va lingeti degetele pline de grasime, cum intaingeti cu mamaliga in mujdeiul e usturoi. Cand vine vorba de sacrificarea porcului si mielului suntem plini de sentimente de mila si dezgust fata de traditiile barbare care ne umplu strachinile cu mancare, dar cand vine vorba de… Citește mai mult

Iosif
13 aprilie 2017 08:01

Paste fericit… dar nu si pentru miel!
http://iosifszenasi.com/blog/paste-fericit.html

ovidiu
ovidiu
15 aprilie 2017 06:14

Nu cred ca ceea ce spui tu e corect. Din punct de vedere Biblic Dumnezeu a facut animalele pt a ajuta omul in existenta lui pe pamant. Sacrificiile rituale vechi testamentare, nu au nici o legatura cu motivele sacrificarii animalelor din zilele noastre. Dumnezeu a spus : “din toate animalele sa manance omul mai putin din cele necurate”, urmeaza apoi o lista intreaga de animale care pot fi consumate si care sunt interzise consumului. Omul fost creat de Dumnezeu pt a stapani peste tot pamantul. Hrana omului, asa cum spune Scriptura, este alcatuita din roadele pamantului, vegetale si animale. Din… Citește mai mult

O admiratoare
O admiratoare
12 martie 2018 13:20

te iubesc si mai mult pentru postarea asta, pentru atitudinea asta ferma si curajoasa de mama, care isi apara puii, de om, care nu e indiferent la suferinta cumplita provocata unor fiinte nevinovate. desi pentru mine una, basmele religioase de vreun fel nu au nicio relevanta si nu pot servi drept argumente, dar vad de ce pentru crestini, de exemplu, ar putea servi; si cum te adresai lor mai mult, e perfect justificata treaba. sper ca vorbele tale ii vor atinge pe cat mai multi si vor salva de la moarte macar pe cativa dintre inocentii albi si blanzi cu… Citește mai mult

Lambru Lucia
Lambru Lucia
5 aprilie 2018 11:53

Nu sunt de acord cu aceasta barbarie sa iei viata unui animalut atat de bland si gingas. Mi se pare cea mai mare crima si nu o pot accepta niciodata sa iei viata atator mielusei.

Zoe
Zoe
11 iunie 2018 06:28

Iubesc mieii, oile, sunt animalele mele preferate, dupa cai si inaintea cainilor si pisicilor, dar si carnea de miel este preferata mea dintre toate, cu mirosul ei specific cu tot. Asa ca, odata pe an, imi permit sa maninc o friptura care nu are pereche in gastronomie, cu vin si usturoi verde, cu miros de miel. Sunt rupta in doua, imi spun ca la anul mananc curcan, sau altceva, dar… Sa recunoastem, cine nu maninca carne?? Putini, si a linsa consumatorul de carne de miel, de parca puii care merg le banda, agatati de carlige cu capul in jos si… Citește mai mult

Carmen
Carmen
11 aprilie 2020 12:23

Mielul e prea mic pentru a fi sacrificat… anul asta nu voi mai cumpara miel… o gaina batrana sau alt animal batran e cu totul altceva..