(a fi) femeie

74

„Acum îmi voi impune următoarea regulă. Să privesc compania femeilor ca pe un rău social inevitabil și să mă feresc de ele pe cît posibil. Cine altcineva dacă nu femeia este cu adevărat cauza senzualității, a desfrînării și a feluritelor alte vicii din noi? Cine este vinovat de pierderea calităților noastre naturale -curajul, fermitatea, rațiunea, corectitudinea etc., dacă nu femeile? (…) Femeia este în general proastă, însă Diavolul îi împrumută creier cînd lucrează pentru el. Atunci ea împlinește miracole de gîndire, anticipare, constanță, în scopul de a face ceva rău” scria Tolstoi la finalul secolului 19. (Intelectualii, Paul Johnson) Tolstoi, care a născocit-o pe Anna Karenina și care era un obișnuit al bordelurilor și țigăncilor, care a sedus fete de iobagi și nu și-a recunoscut fiul nelegitim avut cu una dintre acestea, fiu care a ajuns grăjdar. Tolstoi, care descindea din țarina Ecaterina cea Mare.

Este efectul pe care Biserica l-a avut asupra gîndirii societății vreme de secole, ale cărei tare le simțim și noi. Nu e de mirare că și societatea noastră e încă destul de machistă, de închistată, de misogină. Purtăm totuși, în spate, aproape 2000 de ani de opresiune, sub directa îndrumare a instituției Bisericii, a femeii. E aproape miraculos că am reușit, într-un timp atît de scurt, istoric vorbind, să evoluăm atît de mult, să ne scuturăm de chingi, să ne scoatem călușul din gură, să ne dezlegăm picioarele și mîinile, dar mai ales creierele.

Ecleziastul a fost antifeminist: Prin femeie a apărut păcatul și tot prin ea vom muri cu toții.

Cîteva mii de ani, societatea a fost antifeministă. Femeia a fost receptată drept sursa răului, a fost încorsetată, obligată la castitate, pedepsită, omorîtă chiar, pentru orice greșeală. Din paleoliticul superior pînă la finele secolului 20. Nu doar în evul mijlociu, așa cum suntem tentați să credem. Și nu doar în societatea orientală, ci în Europa. Renașterea a fost chiar mai dură cu femeia, în mod paradoxal. În secolul al XVI-lea, în Italia adulterul femeii (doar al femeii) se pedepsea cu închisoarea, iar în Anglia lui Cromwell femeile adulterine sunt pedepsite la moarte.

Nu aș fi vrut să trăiesc în nicio altă perioadă istorică, deși Belle Epoque pare destul de tentantă. Totuși. Trăim în singurul timp care dă o șansă femeii. În care femeile pot alege pentru sine, mai mult sau mai puțin. În care se pot întreține. Scriam, ironic și amar, aici, că suntem mai egale decît bărbații. Și asta pentru că, primind drepturile pe care le-am rîvnit și care ne-au fost interzise, ne-am trezit cu un maldăr de obligații cărora nu avem încotro, trebuie să le facem față. Legile s-au schimbat, însă mentalitățile mult mai puțin. Așa ne aflăm în situația paradoxală în care avem toate obligațiile pe care le au și bărbații, dar suntem privite cu același scepticism atavic față de capacitățile și inteligența noastră, cu ironie și lipsă de respect, tratate inegal, plătite așijderea. Nu suntem departe de gîndirea lui Tolstoi nici astăzi, din păcate, nu întîmplător am ales acest citat. Tot de proaste suntem luate, iar cele care demonstrează altfel, drept excepții.

Ne salvează umorul și autoironia, căci suntem ființe inteligente și mult mai puțin misandre decît ei misogini. Și așteptăm cuminți să se mai schimbe generațiile, să ne scuturăm de lugubra zestre a secolelor trecute. Deși e un proces greu, dureros. Căci fiul care îl vede pe ta-su lovind-o pe maică-sa va crește crezînd că acesta e firescul și o va lovi și el pe a lui.

În terapia de grup am înțeles că am preluat inconștient pînă și noi, astea emancipatele, credințele mamelor noastre. Aproape fără excepție, mamele noastre s-au măritat devreme, ca să nu ajungă fete bătrîne (la 20 de ani deja erai bătrînă), au stat lîngă soți abuzivi, au ținut gura închisă ca să nu își supere soții, au rînit și crescut copii de unele singure, în timp ce ei făceau chestii pe care le fac bărbații și la care muierea nu are acces, au îndurat umilințe, de multe ori bătăi, nu au avut curaj să plece ca să nu fie proscrise de societate. Și ne-au învățat că bărbații sunt niște porci care vor doar sex, care te înșală, care te abuzează, care te țin la cratiță, cu care trebuie să stai fiindcă toate avem o cruce de dus, nu-i așa, dar care aduc banii în casă și de care nu te poți despărți fiindcă ai copii, iar copiii ăia trebuie să aibă un tată, bun, rău, cum o fi. Asta am preluat, inconștient, așa că nu e de mirare că multe dintre noi încă perpetuăm modelul ăsta și-l dăm mai departe fiicelor noastre.

Dar suntem pe calea dreaptă. Visez cu ochii deschiși la vremurile nu îndepărtate, în care vom fi demonstrat fără putință de tăgadă, că nu le suntem doar egale, ci suntem mai potente decît ei, uneori. Cînd vom fi șters, simbolic măcar, miile de ani în care am fost tratate ca niște sclave, ca niște ființe inferioare, ca niște păcătoase, violate, dezonorate, muncite, chinuite, ucise, schingiuite.

Le văd cu ochii minții mele, care nu e mai prejos decît a niciunui bărbat.

 

(cover foto: pictura Gustav Klimt)

Abonează-te
Notificare pentru
guest

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

74 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ana
ana
19 august 2014 10:50

Și de noi depinde să schimbăm ceva. Să ne educăm fiii să respecte și fiicele să se aprecieze la adevărata lor valoare și să nu se lase nici unii, nici alții constrânși de prejudecăți.

Andreea
19 august 2014 10:57

Din pacate, sunt si foarte multe femei mult mai misogine ca barbatii.

Laura Muresanu
Laura Muresanu
19 august 2014 11:45

Din păcate, misoginismul se bazează pe foarte multa frică – nu încerci să suprimi ”nimicul”, ”inferiorul”, pentru că efectiv nu ai ce suprima. Omul nu se luptă decât când se lovește de ceva ce-l amenință, ori chestiile inferioare și neglijabile nu necesita milenii de opresiune. Este destul de descurajant să vezi cum masculinitatea și-a dat singură la cap în felul ăsta. Nimic mai jalnic. Din păcate (sau nu, istoria o va dovedi), universul în care trăim funcționează pe baza legii compensației, a acțiunii și reacțiunii, adică pe biblicul fiecare va culege ce a semănat. Este evident că biserica cea condusă… Citește mai mult

Alina
Alina
8 martie 2017 11:33
Reply to  Laura Muresanu

Love this comment!

Mihai
Mihai
19 august 2014 13:16

M-a revoltat putin textul asta , nu am putut pur si simplu sa trec peste el … In primul rand afirmatia „Purtăm totuşi, în spate, aproape 2000 de ani de opresiune, sub directa îndrumare a instituţiei Bisericii, a femeii”….. e …. fundamental gresita dupa parerea mea. . Dar as putea totusi sa afirm ca din pacate Biserica a consimtit tacit aceasta stare de lucruri din comoditate , dar care stare de lucruri nu e valabila doar de 2000 de ani ci este mult mai veche. Insa „sub directa indrumare”??Hristos a fost primul care a restaurat pozitia femeii(vezi dialogul cu femeia… Citește mai mult

Mihai
Mihai
19 august 2014 14:18
Reply to  Petronela

Sunt foarte curios cam care ar fi cateva argumente care sa sustina aceste afirmatii.Cu privire la oprimarea femeii cat si cu privire la cauza relelor lumii noastre.
Adevar ineluctabil ….stii vechii si inteleptii greci , desi greseau in modul cum priveau femeia , aveau mereu mari dubii cu privire la cunoasterea adevarului.Socrate de ex. spunea ca adevarul nu poate fi cunoscut, el poate fi „recunoscut”.
Eu am adus cateva argumente , de ordin teoretic, e drept in sprijinul afirmatiilor mele.
Nu e graba, cand vei avea tu timp…

Dan
Dan
19 august 2014 14:32
Reply to  Mihai

Hai Mihai, fii barbat si recunoaste! E chiar asa de greu?

Igor
Igor
12 martie 2015 20:48
Reply to  Dan

eu parca am o problema cu cifra de 2000.. in rest, adulmeca a vremuri grele pentru barbati 🙂

Laura Muresanu
Laura Muresanu
19 august 2014 14:24
Reply to  Petronela

SUBSCRIU!!!!

Mihai
Mihai
19 august 2014 15:09
Reply to  Laura Muresanu

argumente?

Dan
Dan
20 august 2014 08:33
Reply to  Mihai

Mihai, tu cunosti mult mai bine aspectul defavorizarii femeii de catre biserica. Nu pricep faptul ca nu vrei sa recunosti. Esti atat de indoctrinat incat nu poti vedea lucrurile clar? Exemple: altarul, perioada menstruatiei. Cu siguranta mai sunt si apelez la buna ta credinta sa le enumeri si pe celelalte. Si daca ai argumente pur logice care sa explice aceste reguli, obiceiur, te rog, exprima-te.

VreauUltimulLoc
19 august 2014 14:23
Reply to  Mihai

Printre cele mai finute si pertinente comentarii citite pe net, mai ales la un articol pe tema asta.

Alina
Alina
8 martie 2017 11:38
Reply to  Mihai

Adaug: femeia care a nascut este considerata spurcata, nu are voie in biserica si trebuie sa treacaprintr-un rtiual de curatare.

Monica Costin
8 martie 2017 11:42
Reply to  Mihai

Din pacate, asta este atitudinea pe care o impune Biserica.Intai barbatul si mai apoi femeia.
Pai nu asta a fost ideea, sa cante cocosul?
Ce e cu atata egalitate intre sexe?
Si uite cum creste misoginismul, alimentat de canoane .
Facute de bartbati, pentru ei.
Hai o zi buna, domnule si la multi ani pentru maine. Se mananca 44 de mucenici si poate se servesc tot atatea pahare.
E voie, nu-i asa?
Scrie in carti. 🙂

Ribanna
Ribanna
19 august 2014 14:20

In toata istoria omenirii femeia a fost considerata mult inferioara barbatului, si asta multumita in principal religiei. In ultima vreme insa, cel putin in tarile civilizate, lucrurile s-au schimbat radical.Nu la fel este insa in tarile musulmane unde si acum se mai practica circumcizia la femei ( aprox.3 milioane pe an patesc asta), lapidarea ( chiar zilele trecute am citit un articol ce m-a ingrozit :http://trufialidia.blogspot.ro/2012/01/lapidarea-pedeapsa-femeilor-arabe.html) … Ma intreb cum o fi la eschimosi, acolo poate n-au patruns misionarii cu ”invataturile” lor pretioase , iar femeia si barbatul se respecta si se iubesc unul pe altul, asa cum ar trebui… Citește mai mult

Ribanna
Ribanna
19 august 2014 14:37
Reply to  Petronela

Da, chiar asa, si pun pariu ca femeile nici nu erau complexate ca sunt prea grase sau stresate ca trebuie sa se programeze la epilat etc. :-))))

Mihai
Mihai
20 august 2014 00:55
Reply to  Petronela

nu stiu daca in paleolitic forma de organizare era matriarhatul , dar stiu ca ea a existat inaintea patriarhatului… Hm oare cum au pierdut femeile puterea? 🙂 Inteleg ca azi n-ai avut timp, dar maine te astept cu niste argmente legate de acele afirmatii despre Biserica draga Petra.

Mihai
Mihai
20 august 2014 09:44
Reply to  Petronela

si tu imi esti draga mie , Petra, dar nu pot suferi ideile preconcepute, preluate de oameni de buna credinta, fara sa fie analizate macar sumar.Uite daca tu gasesti macar un preot care discrimineaza o femeie, promit ca eu vin si ii dau o palma :).imi continui ideea mai jos ca aici spatiul e limitat 😀

Laura Muresanu
Laura Muresanu
19 august 2014 14:27

Sorrrryyyy!!!
Am dat reply-ul cu SUBSCRIU sub comment-ul care nu era vizat de raspunsul meu, era menit celui dinainte, al Petronelei!

VreauUltimulLoc
19 august 2014 15:35

Singurul motiv pentru care discriminarea femeii ai durata asa de mult este ca si femeile au subscris la ea.

Laura Muresanu
Laura Muresanu
19 august 2014 16:32

Nu e chiar singurul motiv. Hai să spunem că în general trădarea și jigodismul, în cazul de față al femeilor față de femei, din varii motive (gelozia și invidia printre primele) nu aduc mari beneficii până la urmă nici măcar trădătorilor și jigodiilor.

Laura Muresanu
Laura Muresanu
20 august 2014 09:27
Reply to  Petronela

bine de stiut

Andreea
Andreea
8 martie 2018 21:58

Pfff! Raspuns tipic de barbat care habar n-are in ce fel de lume traiesc femeile!

VreauUltimulLoc
19 august 2014 17:18

Ma refer la faptul ca toti am avut o mama (in general femeie) si daca o idee era asa de arzatoare si prezenta, in sufletul comun al femeilor in trei patru generatii era implementata de o gaseau dracii. Asa ca sa o lasam mai usor cu victimizarea astea si aratatul cu degetul. Ca daca egalitatea intre sexe nu a fost o invatatura pe care mamele din lumea intreaga sa conlucreze sa o transmita inseamna ca si femeile sunt partase in egala masura cu „biserica”, „barbatii” si alti uneltitori. Ce motive au avut sa le doar la basca de femei ca… Citește mai mult

Laura Muresanu
Laura Muresanu
19 august 2014 17:26

Cu alte cuvinte, spuneți că biserica și bărbații (sau, mă rog, biserica bărbaților, dacă e să mă joc un pic) au avut un aliat tăcut și tacit în lașitatea femeii. Cu nuanțele de rigoare, firește.
Din nefericire, la partea cu discriminarea și mai ales prostia, sfânta prostie, tind să vă dau dreptate.

Dana
Dana
12 martie 2015 10:58

Hai sa-ti dau un exemplu : de la bunica mea incoace, pe linie matrna, femeile au castigat mai mult decat partenerii lor. Ideea : nu te baza pe resursele celuilalt, castiga-ti singura existenta. Rezultatele ? Doua divorturi (al treilea, un deces, nu are legatura cu subiectul de fata). In momentul in care femeile au avut propriile resurse, parazitii nu au mai fost tolerati…nici macar de dragul copiilor.

Ram1
Ram1
19 august 2014 18:50

De acord cu tine in mare dar nu cred ca in prezent mai suntem lispite de respect, tratate aiurea sau platite mai prost.Cred ca discriminarea din trecut a femeii nu avea are nici o legatura cu biserica, Hristos, etc…cred ca are legatura cu nivelul castigurilor.. O femeie capabila sa se sustina financiar si singura , n-ar sta nici in ruptul capului cu un barbat care o jigneste(verbal sau fizic). E demonstrat stiintific ca barbatii sunt fizic mai puternici decat femeile. Deci evolutia femeii de care vorbim are legatura dupa parerea mea cu micsorarea nr de joburi ce presupun munca fizica… Citește mai mult

ram
ram
19 august 2014 20:38
Reply to  Ram1

mniezaule, mare, fata draga. Da’ cum de m am zborsit asa rau la tine cand ai imprumutat nickul ala(asta, adica), avand in vedere ca mi-esti fata, a?
Rusine mie 🙂 (nu mi-am dat seama pana la replica asta, pff!)

Ram1
Ram1
21 august 2014 12:23
Reply to  ram

Ha:)…mie nu-mi plac neologismele si nici filozofiile, primele fara un motiv anume, iar celelalte pt ca sunt mai greu de inteles de mine:)…banui eu ca sarcastica n-ai vrut sa fii :P.
Si apropo…banui eu ca atitudinea ta se datoreaza incurcaturii cu id-ul asta…pastreaza-l linistita..initial mi s-a parut penibil sa dau explicatii si am considerat normal sa mi-l schimb, dar uita-te please la articolul din 18 iunie, in articolul ‘delete’ daca nu cumva exista deja id-ul ram…acum sa nu-mi spui ca ai scris tu si atunci 🙂

taran
taran
21 august 2014 12:30
Reply to  Ram1

nu ma uit.
sunt sigur ca ai dreptate
din cursul scrisului tau, devine evident
sorry, asadar
din suflet 🙂
uite, schimbat nick.
taran, pt ca asta sunt
🙂

taran
taran
21 august 2014 12:40
Reply to  Ram1

PS. nu inteleg ce spui despre atitutine

Ram1
Ram1
21 august 2014 15:16
Reply to  taran

hai mai…schimba-ti nick-ul in cel initial(adica Ram)…il meriti, scrii mai mult ca mine:)…in general n-am prea mult timp sa comentez desi citesc aproape zilnic povestile Petronelei. In rest, cum am mai zis, pace noua nu doar tie…de data asta:)

Ram
Ram
21 august 2014 15:53
Reply to  taran

multam tare pentru frumos 🙂
(si pacea aia, dadadap)

Ram1
Ram1
21 august 2014 12:12
Reply to  Petronela

Adevarat…dar tot in cadrul aceluiasi studiu publicat de comisia europeana, vad ca diferenta nu mai este asa mare in cazul persoanelor tinere… mai vad si ca aceste cifre nu tin cont de industrie, de tipul jobului -full sau part time- (% mare de femei aleg sa lucreze part time pt a se putea ocupa de gospodarie, copii, etc). Un alt aspect care cred ca ar tb luat in considerare este partea genetica…exista de asemenea studii care arata ca barbatii stau mai bine in zona de gandire logica, implicit isi aleg joburi tehnice, in general mai bine platite iar femeile au… Citește mai mult

Mihai
Mihai
20 august 2014 11:06
Reply to  Ram1

Foarte adevarat.
Autorii discriminarilor de orice fel au fost totdeauna cei care au detinut puterea , fie ei barbati sau femei.
Isi inchipuie cineva ca in orice secol, vreo regina , sau vreo ducesa foarte bogata ar fi putut fi discriminata de vreun barbat inferior ei ca rang?
e inutil sa vorbim despre erorile trecutului, pt ca in general toti cei saraci au fost batuti de soarta si discriminati din plin, fie ei femei sau barbati si daca continuam discutia pe cale de consecinta , ajungem la comunism.

mihaela
mihaela
19 august 2014 19:05

….chestia cu egalitatea, ca si chestia cu respectul. categorii care nu se ofera, se cistiga, cu truda. feminismul este constructiv cind este infaptuit prin gesturi, ideologia pura poate fi lamentabil intoarsa impotriva celor care i-au dat forma. sa le aratm barbatilor…ce, ca vrem musai sa fim ca ei?! sa le luam locul? este total gresit tipul acesta de militantism. ca si dezbaterea in sine, cine ar fi mai destept, mai capabil, el sau ea…cu picantele contributii religioase, antropo, culturale si ideologice. exemplul personal, atitudinea, constructia inteligenta si bine inchegata dau femeii ceea ce i se cuvine. femei oribile si barbati… Citește mai mult

tiberiu
tiberiu
20 august 2014 02:31
Reply to  mihaela

absolut de acord. meseria bate ideologia. si, pentru ca lucrez in statistica, formulele de calcul sunt destul de laxe, nu e matematca pura, doar un fel de matematica, sa zicem aproximativa, care isi schimba complet rezultatul in functie de esantionaj. cu alte cuvinte, esantionul este facut pe joburi, da, joburile sunt mai bine platite daca, ex., job fizic 2:1 barbat – femeie. esantionajul e facut pe meserii, depinde de meserie, pot foarte bine iesi femei in top, pe functie si meserie ratia este 1:1. exista femei presedinte, directoare generale, femei preoti, crestini, femei patroni de corporatii, cercetatoare, avocate, banchere, sefe… Citește mai mult

Mihai A
Mihai A
19 august 2014 19:33

Cred ca Tolstoi inca are dreptate… chit ca era secolul 19. Da, recunosc, veniti tare din spate, darrr… Exista inca un dar, nu credeti? Poate de la cei 2000 de ani, cu siguranta si de la Biserica. Si nu, nu sunt misogin, sunt primul care recunoaste ca sunt si femei mai destepte ca mine, din pacate n-am intalnit „in real life long enough” dar asta-i alta poveste. Statistic vorbind – si nu sunt contabil, doar realist – cam asta e! Poate suna dur sau nedrept, cum vreti sa-i spuneti. Apropo Petro, o prietena de-a ta mi-a cam dat dreptate. O… Citește mai mult

Mihai
Mihai
20 august 2014 11:11
Reply to  Mihai A

Tolstoi , a scris prostiile alea , probabil dupa ce a venit de la toaleta , chinuit de vreo boala venerica.
Imi pare rau pt tine ca n-ai intalnit in viata reala femei mai destepte ca tine, eu unul am intalnit multe si aproape de toate m-am indragostit 😀

ram
ram
19 august 2014 20:34

Exceptionala idee! Sa iti pui cititorii la o asemenea incercare :)) Superb, isteato. Abia aici mi-a picat fisa : „Visez cu ochii deschişi la vremurile nu îndepărtate, în care vom fi demonstrat fără putinţă de tăgadă, că nu le suntem doar egale, ci suntem mai potente decît ei.” E atat de putin Petronela in textul asta, incat nu iti poate apartine… si atunci singura explicatie e… yup, am ghicit, Petro ne testeaza, pt prima data 🙂 Noi am aruncat priviri in atatea unghere ale sufletului tau , probabil s-a construit nevoia reciprocei, in timp. Macar putin ai vrut si tu… Citește mai mult

Mihai
Mihai
20 august 2014 10:16

Ca raspuns pentru Dan si ca o lamurire pentru Petra: nu exista nici un fel de interdictie pentru femeie sa intre in Sf Altar. e drept , candva exista , pt ca metodele de protectie impotriva menstruatiei nu erau atat de eficiente. Astazi orice preot recomanda femeilor SA VINA la biserica chiar daca sunt la menstruatie. Desigur sa foloseasca tampoane sau macar vata. Sunt multe femei care pot intra in Sf Altar , in general in manastiri dar nu numai , daca primesc binecuvantare de la preot.De altfel nici barbatii neclerici nu pot intra in Sf Altar fara binecuvantare, deci… Citește mai mult

Dan
Dan
20 august 2014 13:26
Reply to  Mihai

Mihai, femeia se poate simti foarte bine discriminata ca nu poate fi preot din cauza regulilor impuse de om(omul ar putea schimba asta) dar tu nu poti sa te simti discriminat pentru faptul ca nu poti sa nasti pentru ca asa te-ai nascut(omul nu poate schimba asta). 🙂

Mihai
Mihai
20 august 2014 14:20
Reply to  Dan

tu ai luat analogia mot a mot…. ideea era ca are fiecare darul lui…rostul lui pe lumea asta si prea putini sunt preocupati sa si-l descopere pt ca sunt ocupati cu false probleme ,care le aduc orice numai fericire nu. eu pot sa aduc si argumente biblice si teologice(adica pe intelesul tuturor, nu fabricate de om ci norme si legi impuse de Dumnezeu) cu privire la justificarea neacceptarii femeii in cler. insa probabil demersul meu ar fi in zadar. Daca nu ar fi plin de femei sfinte , calendarul nostru, si ar fi plin doar de barbati as mai intelege… Citește mai mult

Dan
Dan
20 august 2014 15:29
Reply to  Mihai

Polemici sunt si vor exista intotdeauna, pentru ca suntem atat de diferiti si e si normal sa fie asa. Ceea ce apreciez eu la om e puterea de a recunoaste greseala si de a incerca corectarea ei. Intelegi? Sa incercam sa ne desprindem de mentalitatea rudimentara transmisa de atatea generatii si sa privim acum cu ochii deschisi la maxim la ceea ce suntem si ce putem face sa schimbam ceva. Petronela face o treaba extraordinara in sensul asta. Asa simt eu si cred ca si miile care o citesc si o plac. De ce o plac? Pentru ca rezoneaza cu… Citește mai mult

Dan
Dan
20 august 2014 13:33
Reply to  Mihai

Asculta ce zice si Petronela, ca nu bate campii.

Radu
Radu
20 august 2014 14:37

Parerea mea este ca barbatii si femeile sunt egali in mod complementar nu absolut. In functie de perioadele dezvoltarii umane anumite calitati au fost la mai mare cautare decat altele. Acum ca macar teoretic ne departam la nivel de organizare sociala de sfera animala, aceasta egalitate prin complementaritate devine din ce in ce mai integrabila. Era cred destul de dificil intr-o societate medievala sa valorizezi la scara larga altceva decat forta bruta (exceptand la scara restransa cazurile particulare). Biserica si societatea patriarhala sustinuta de ea, au fost intotdeauna o reflectie machiavelica a unei atitudini de control asupra omului..declarativ in scopul… Citește mai mult

Mihai
Mihai
20 august 2014 21:26
Reply to  Radu

e „politic corect ” ce spui, afara de faza cu levierul.
ma intristeaza sa aflu ca unele idei ale batranului Marx , au eclozat si in afara timpului/spatiului comunist.
ma intristeaza sa aflu ca sunt parte a unui sistem opresiv.
dar pe mine ma intristeaza multe ….

Mihai
Mihai
20 august 2014 21:11

@Dan…. in 3 postari eu am adus argumente si am sfarsit inevitabil in a deveni si nitel patetic (ca tot suntem pe un blog de nervi), asta pt ca tu in 3 postari te-ai multumit cu un „ba nu” sec si ai sfarsit prin a face complimente Petronelei… mi-ar fi placut sa vad in postarile tale un ” aha , habar n-aveam de faza cu menstruatia si intratul in biserica „, dar nu , tu continui cu mentalitatea trecutului despre care eu am tot spus in 2 postari anterioare ca deja S-A SCHIMBAT, aproape radical. Deci chiar nu stiu ce… Citește mai mult

Dan
Dan
21 august 2014 08:44
Reply to  Mihai

Mihai, aveam cunostinta despre motivul de la care s-a interzis intrarea in biserica a femeilor aflate in perioada de menstruatie. Am citit pe google. Ceea ce ma irita e faptul ca si in zilele noastre se practica aceste interdictii, zile in care mai rar sa vezi intrand in biserica o femeie fara chiloti. Hai sa fim oameni seriosi.

Mihai
Mihai
21 august 2014 09:47
Reply to  Dan

sunt foarte serios.
De unde stii ca se mai practica in zilele noastre?Chiar nu te inteleg.In orice biserica de mir, preotul care are o bruma de cultura, nu impune aceasta regula.Nu mai face presupuneri…

Mircea Banu
21 august 2014 00:00

Da, voi şi negri, veşnic discriminaţi, niciodată mulţumiţi. Mereu spuneţi că vreţi să fiţi egale sau peste bărbaţi şi în mod paradoxal în acelaşi text spuneţi despre bărbaţi cât de „greşiţi” au fost în trecut şi încă mai sunt. Deci pe cale de consecinţă logică, nu numai că vreţi să fiţi cel puţin la fel de greşite ca bărbaţii, dar chiar vă doriţi să-i întreceţi. Trăim vremuri în care chiar puteţi… da-ţi-i bice! Să vedem ce iese. Din ce văd până acum femeile sunt din ce în ce mai bărbaţi şi cum natura are mecanismele ei de echilibru, bărbaţii devin… Citește mai mult

Furnica
Furnica
25 iulie 2015 19:11
Reply to  Mircea Banu

Da, foarte. Q.E.D. a discrimina pe toate planurile.

Alex
Alex
8 martie 2018 21:16
Reply to  Mircea Banu

De ce si-ar dori femeile sa fie active in politica, religie sau afaceri??! Mai exact, de ce si-ar dori, nesimtitele, sa aiba posibilitatea sa participe la legile care li se aplica??! De ce si-ar dori, obraznicele, sa isi dea cu parerea referitor la drepturile lor?! De ce ar indrazni,desfranatele, sa fie libere sa si profeseze in biserica in care cred, nu doar sa fie ‘roabele barbatului???’ De ce ar vrea,nerusinatele, sa isi castige painea si sa aiba ambitii, sa isi aduca si ele contributia la a crea o lume mai buna si a se dezvolta personal dar MAI ALES PROFESIONAL..?!… Citește mai mult

Sonia
Sonia
28 august 2014 13:00

Nimeni, niciodata, nu a tratat femeile mai frumos decat Hristos Isus si nimeni nu le-a aratat atata importanta. Daca cititi Evangheliile, veti intelege ceea ce spun. El a fost un mare Cavaler, pe langa faptul ca le-a acordat iertarea tuturor celor care au venit la El si i-a vindecat sufleteste si trupeste, i-a ridicat pe o treapta egala cu El, fie femeie sau barbat. A spus ca orice ucenic, femeie sau barbat, poate fi ca Invatatorul sau. Acesta nu este putin lucru. Ceea ce facut Biserica ca institutie este o alta poveste. Sa nu amestecam religia crestina cu credinta crestina… Citește mai mult

Mirona
11 martie 2015 13:16

Imi amintesc de primul meu job: 6 luni aproape nici nu m-au bagat in seama ca erau siguri ca o sa fac copii si o sa stau acasa 4 ani, cum tocmai statea altcineva din birou, deci nu avea rost sa-si piarda vremea sa ma instruiasca. Am ramas 5 ani acolo si nici un copil nu a aparut in peisaj. Depinde mult si de ce imagine transmit alte femei inaintea noastra. Si de educatie in general. Pe unde sunt acum intr-adevar femeile sunt un pic mai egale decat barbatii, dar doar putin. O gramada de tatici isi duc copiii la… Citește mai mult

Mihai
Mihai
12 martie 2015 21:26
Reply to  Mirona

Barbatului i se spune sa-si iubeasca femeia ca pe insusi trupul lui.(ti-am spus asta pt ca tu necalcand pe acolo nu aveai cum sa afli).
Nu esti pacatoasa ca nu esti cu burta la gura tot timpul.E dreptul tau sa alegi sa nasti sau nu.E dreptul tau sa alegi intre fericire si suferinta.Sa nu uiti niciodata ca vei putea tot timpul sa alegi.

Andreea
Andreea
8 martie 2017 22:22
Reply to  Mirona

Asta cu ascultatul de barbat m-a terminat si pe mine =))) La ultima casatorie la care am fost era cat pe ce sa plece mireasa cand a ajuns la partea aia. Am si cautat dupa aia pe net sa fiu sigura ca nu inventa preotul care era ceva mai batran si cu idei fixe, dupa cum am aflat mai tarziu :D. Aveti aici: „Femeile să se supună bărbaţilor lor ca Domnului, pentru că bărbatul este cap femeii, precum şi Hristos este cap Bisericii, trupul Său, al cărui mântuitor şi este. Căci precum Biserica se supune lui Hristos, aşa şi femeile… Citește mai mult

deluxe
deluxe
11 februarie 2016 10:04

Prin emanciparea diabolica a fem.ea tinde sa devina un instrument sexual cu acordul ei.In tarile civilizate oamenii isi violeaza copii ,aud mizeria asta tot timpul tarile civilizate in care familia sfinta nu are valoare.
scuze pt tastatura.

Bogdan
Bogdan
20 august 2016 14:27

Uuu cancerul feminismului se extinde si la noi, super..

Razvan
Razvan
23 august 2016 16:43

Nu doar timpul ci si locul ofera locul femeii de azi. Cele doua adunate dau religia. Asadar religia dicteaza ritmul emanciparii si atat. S-a demonstrat ca in unele triburi locul femeii era acelasi cu al barbatului, vanatoarea era impartita in mod egal. Ghici cine avea grija de puradelul homosapians cand ea pleca la vanatoare? Religia prin prezenta sau absenta stabileste podiumul. O poveste spusa in mai multe feluri modeleaza tot.

Octavian Razvan
Octavian Razvan
9 martie 2017 00:08

Incepe foarte bine textul de pe acelblogdenervi, dar se infunda sec in incheiere intr-un cliseu atat de descumpanitor: „Visez cu ochii deschişi la vremurile nu îndepărtate, în care vom fi demonstrat fără putinţă de tăgadă, că nu le suntem doar egale, ci suntem mai potente decît ei.”. La naiba, as spune, daca n-ar fi tocmai femeile cele care o vor contrazice, macar in fapte daca nu in cuvinte. Pentru ca, intr-adevar, exista femei revoltate, precum scriba textului, care vor reusi sa fie femeile cu cele mai mari cohones si mustati vazute vreodata. Dar sunt putine, motiv pentru care miscarile feministe… Citește mai mult

O admiratoare
O admiratoare
9 martie 2018 22:54

ca bine zici!

O admiratoare
O admiratoare
9 martie 2018 22:56

„păi cancerul prostiei și al misoginismului sunt deja în metastază, nu vezi? (cînd te uiți în oglindă, adică)”

:)) te iubesc!